Odbory a vedení bratislavské továrny automobilky Volkswagen nejsou podle předáka odborové organizace Zoroslava Smolinského příliš vzdálené od uzavření dohody o zvýšení mezd, která by ukončila stávku pracovníků největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Časově neomezená stávka v automobilce začala v úterý a ochromila produkci závodu.

"Myslíme si, že spějeme k dohodě, z naší strany určitě. Myslím, že od dohody nejsme daleko, je to otázka možná jednoho sezení," řekl Smolinský novinářům po sobotním kole jednání odborů s vedením společnosti. Dodal, že odbory předložily další návrh, který ale blíže nekomentoval. Zatím není známo, kdy by vyjednávání o kolektivní smlouvě mohla pokračovat.

Odbory původně požadovaly zvýšení tarifních mezd o 16 procent, později přišly s návrhem na růst platů pro více než 12 000 zaměstnanců slovenské divize automobilky o 13,9 procenta. Podnik naposledy naopak nabídl nárůst tarifních platů ve dvou termínech dohromady o devět procent a dva jednorázové příspěvky.

Podle dřívějšího vyjádření předsedy představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralfa Sachta zmiňované návrhy odborů a vedení firmy jsou na období platnosti kolektivní smlouvy do konce příštího roku srovnatelné.

Smolinský uvedl, že firma nadále trvá i na jednorázových příspěvcích k platům, byť by pro zaměstnance podle něj bylo výhodnější, pokud by se zvýšily přímo platové tarify.

Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku bez výdělku managementu dosahuje 1804 eur (47 440 korun), tedy zhruba dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.

Stávka, první v 26leté historii slovenské továrny Volkswagenu, ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet produkci malých vozů. Za běžného provozu z výrobních linek továrny sjede přes tisíc automobilů denně.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se k stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu na jihu země.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru