Zástupci německé automobilky BMW, české vlády a Karlovarského kraje v pátek odhalili podrobnosti investice do zkušebního centra pro autonomní vozy za zhruba 200 milionů eur, v přepočtu pět miliard korun. O záměru BMW vybudovat u Sokolova polygon informovaly HN před týdnem. Bavorská automobilka už dříve uvedla, že v roce 2021 by chtěla uvést do sériové výroby první vysoce automatizovaný, možná plně automatizovaný vůz iNext.

Testovací centrum zabere území o velikosti 500 hektarů mezi obcemi Lomnice, Dolní Nivy a Vintířov u Sokolova, v oblasti někdejší Velké podkrušnohorské výsypky. Vznikne na pozemcích, které si BMW koupila od společnosti Sokolovská uhelná. Polygon má být podle plánu BMW v plném provozu v roce 2022, některé části však budou připravené dříve.

"V plánovaném vývojovém centru v Sokolově budeme pokračovat například ve zdokonalování v revolučních oblastech, jakými jsou elektromobilita, digitalizace, autonomní řízení, stejně jako asistenční systémy," prohlásil Herbert Grebenc, viceprezident BMW. V Sokolově firma našla ideální podmínky a lokaci pro testování vozidel.

Polygon u Sokolova budou tvořit dva ovály. Větší, o délce asi šest kilometrů, bude určen pro zátěžové jízdní testy vozidel. Ve vnitřním oválu se budou testovat řídicí systémy pro autonomní vozy.

Stávající vývojová centra BMW v Aschheimu nedaleko Mnichova, v Miramas (Francie) a v Arjeplogu (Švédsko) již nemají dostatečné kapacity pro splnění požadavků na testování.

Dohoda o spolupráci s BMW půjde na zastupitelstvo v lednu, uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO). 

Rozhovor s Herbertem Grebencem, viceprezidentem BMW

Proč jste si vybrali zrovna Sokolovsko?

Vyhodnocovali jsme celkem 82 lokalit. Sokolov je ideální díky dobré dopravní dostupnosti do našeho hlavního vývojového centra v Mnichově. Asi si dokážete představit, jak složité je dohodnout se na prodeji pozemků s několika vlastníky. Tady jsme jednali s jedním partnerem – jedním vlastníkem pozemků, kterým je Sokolovská uhelná. A tento partner je zároveň zkušený, má zkušenosti s proměnou území, na kterém se dříve těžilo uhlí.

Můžete upřesnit, kolik zaměstnanců bude ve vašem novém centru na Sokolovsku pracovat?

Bude to významný počet, více než 200. Přesný počet ještě nemáme stanovený.

Které profese se ve vašem novém centru uplatní?

Máme velký zájem o mladé, talentované Čechy. BMW Group má růstovou strategii, nabíráme nové zaměstnance, talenty potřebujeme, a proto v odvětvích, které naši růstovou strategii podpoří – technické inženýry, IT experty, ale i servisní techniky, potřebujeme široké spektrum kvalifikovaných odborníků. Podstatné je, aby byli odhodlaní a měli o práci zájem.

V lokalitě tedy zaměstnáte hlavně Čechy?

Naší představou je, aby tam pracovali převážně místní lidé. V Mnichově jsme začali vyvíjet samořiditelná auta a mezi asi dvěma tisíci zaměstnanci jsou lidé z různých zemí a kultur. Klíčovým je pro nás talent a odhodlání.

V čem se bude nové centrum u Sokolova lišit od vašich stávajících tří center?

Je to pro nás absolutně klíčová a největší investice. Chceme mít všechny naše testovací činnosti na jednom místě a tato lokalita nám to umožňuje. Navíc je v blízkosti našeho hlavního vývojového centra v Mnichově (pozn. red.: přibližně dvě a půl hodiny jízdy vozem od hlavního výzkumného a vývojového centra FIZ, Forschungs und Innovationszentrum).

Do jaké míry se budou na této zakázce podílet české firmy?

Jsem zodpovědný za všechny stavební projekty BMW na světě a obvykle hlavní části stavby zajišťují lokální společnosti – za předpokladu, že jsou na daném trhu dostatečné kapacity a experti. Máme zájem zaměstnat lokální experty, české stavební firmy mají výhodu v tom, že svému trhu rozumějí. Ve finále rozhodují tři faktory: čas, cena a kvalita.

Obvykle to funguje tak, že zakládáme mezinárodní projektový tým a spolupracujeme s různými partnery. Na začátku se do projektu zapojí zaměstnanci německé BMW, kteří mají s takovým projektem zkušenosti, a postupem času se na projektu podílí více lokálních lidí. Momentálně stavíme továrnu v Mexiku a na stavbě pracuje přibližně dva tisíce lidí – různých dodavatelů, a tady v Sokolově to bude podobné.

Číňané představili návrh lázeňských Pasohlávek. U Nových Mlýnů chtějí postavit hotel a desítky bytů - čtěte ZDE

Babiš respektuje verdikt Ústavního soudu o zrušení části EET. Důležité je, že je to podle soudu legitimní nástroj pro výběr daní, říká - čtěte ZDE

V článku se dále dozvíte

  • Zástupci německé automobilky BMW odhalili podrobnosti investice do zkušebního centra pro autonomní vozy za zhruba 200 milionů eur.
  • Testovací centrum zabere území o velikosti 500 hektarů.
  • Polygon u Sokolova budou tvořit dva ovály. Větší, o délce asi šest kilometrů, bude určen pro zátěžové jízdní testy vozidel.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
reklama