Vláda a zástupci automobilového průmyslu ve středu podepsali memorandum, které má tuzemským výrobcům vozidel usnadnit vývoj nových technologií a udržet krok se zahraničními výrobci. V memorandu se vláda zavazuje, že dá jednotlivým ministerstvům za úkol, aby posoudila možnosti usnadnění vývoje nových technologií i prodeje ekologických aut na českém trhu.

Memorandum se zaměřuje na tři oblasti vývoje automobilového trhu, kterými jsou vývoj elektromobilů, plně a částečně autonomních vozidel a rozvoj digitalizace. Vládou schválený materiál obsahuje 25 možných opatření, která ve většině případů vychází z příkladů v zahraničí. Jejich proveditelnost a možný přínos i celkové náklady v českém prostředí mají nyní ministerstva ověřit. 

Zapojit se má nejen několik resortů, ale i řada státních úřadů (například ČTÚ či Úřad pro ochranu osobních údajů) i krajských samospráv. Mají posuzovat například možnosti dotací či podpory elektromobilů, výstavby sítě dobíjecích stanic nebo úpravu zákonů, aby bylo možné v Česku testovat či používat autonomní vozy. K jednotlivým bodům jsou většinou uvedeny i termíny, obvykle během příštího roku, do kterých mají ministerstva předložit své analýzy. Až z nich vzejde rozhodnutí, zda má smysl podobná opatření vůbec realizovat. To ale připadne až vládě, která vznikne po říjnových volbách. 

Inspirací jsou hlavně země západní Evropy. V nich je nákup elektromobilu běžně dotován a klasické vozy se spalovacími motory naopak výrazně daněny a díky státní podpoře je tam i násobně hustější síť dobíjecích stanic. 

Automobilky by do nových technologií musely investovat tak jako tak. "Alternativní paliva a zpřísňování emisních limitů nejde zastavit," řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen vedení Škody Auto Bohdan Wojnar. Důležité pro ně ale je, aby dokázaly například elektromobily prodávat i na domácím trhu a aby nenarážely na problémy s českými zákony, které mohou jejich výrobu či provoz komplikovat.

Podobné je to i s nástupem aut, která se obejdou bez řidiče. Míří k tomu všichni výrobci, uspějí ale jen ti, kteří budou moci taková auta testovat, což se opět neobejde bez pomoci státu.

"Náš průmysl nyní prochází největší proměnou ve své historii. V příštích pěti až deseti letech očekáváme více změn než v posledních 50 letech. Proto považuji toto memorandum za významný milník," řekl šéf Škody Auto Bernhard Maier.

Automobilový průmysl o dohodu s vládou intenzivně usiloval, i když bylo jasné, že se blíží volby. Pokud by to vzdal, mohl by ztratit další rok. "Jde o lidi a jejich vzdělání, infrastrukturu a o stabilní a výhledově orientovanou legislativu," popisoval v prosinci Wojnar HN, čeho chce ve vztahu ke státu jako nový šéf Sdružení automobilového průmyslu dosáhnout. Na volby čekat nechtěl.

Po deseti měsících se vláda formálně zavázala k podpoře automobilového průmyslu. Jednotlivá ministerstvu budou pracovat na 25 dílčích analýzách, které mají posoudit, zda stát v různých oblastech může efektivně pomoci. V dalších měsících, u složitějších věcí do konce příštího roku, by měla vláda dostávat informace o tom, zda se vyplatí například dotace na elektromobily a jaký budou mít dopad na rozpočet nebo zda a jak nejlépe podporovat budování dobíjecích stanic. Až pak by mohla schvalovat první konkrétní kroky. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru