Kulturní přešlap, nebo účelný marketing? Oběma způsoby se lze dívat na počínání české značky Aurosa s přídomkem "pivo pro ženy" – "beer for her" na britském trhu.

Aurosa se v červenci představila na Czech Beer Day pořádaném londýnskou pobočkou agentury CzechTrade. Že někdo nabízí pivo pouze pro ženy, zaujalo britská mainstreamová média a vyvolalo vlnu debat na sociálních sítích.

"Co přijde jako další? Růžové víno pro muže? Copak žena si nemůže dát normální pivo, jako je třeba Guinness, a musí mít pivo z holčičí navoněné, nablýskané růžové lahve?" byly některé z reakcí.

Majitelka Aurosy Martina Šmírová posléze uvedla, že: "Značka chce oslavovat ženskost a eleganci, a pokud se to někomu nelíbí, je nám to líto, každopádně si stojíme za svým produktem, rozhodně jsme ale nechtěli zraňovat něčí city a někoho se dotýkat."

Vír byl ale roztočen a Aurosa registruje první zájemce o zařazení tohoto specifického piva do své nabídky, když například už probíhají jednání o exkluzivních dodávkách do sítě hotelů Edwardian.

Czech Beer Day byl druhým ročníkem prezentace českých pivovarů, které mají ambici prodávat na britském trhu. Velké české pivní značky jako Prazdroj, Staropramen či Budvar jsou ve Velké Británii aktivní už dlouho. Postupně se chtějí prosadit se svými speciály i menší čeští výrobci.

O ležáky je zájem

Ve Velké Británii se ročně vyrobí 40 milionů hektolitrů piva a tamní pivaři za jeho spotřebu utratí přes čtyři miliardy liber (117 miliard korun). "Britský pivní trh je specifický v tom, že místní pivovary vaří z 80 procent piva typu ALE, ovšem místní pivaři z 60 procent konzumují ležáky. Ty se musí z velké části dovážet nebo licenčně vařit. A to je dobrá příležitost pro české pivovary známé právě tímto typem piva," říká ředitel britské pobočky CzechTrade Martin Macourek. Podporu českých pivovarů si CzechTrade nedávno vytyčil jako po automotive další klíčové odvětví tuzemské ekonomiky, které je v exportu na Britské souostroví třeba podporovat.

Obchodní setkání v rámci Czech Beer Day přineslo kromě kontroverze s Aurosou i další výsledky. Více než desítka českých pivovarů, které se akce účastnily, věří, že jim první, už domluvené kontrakty dál otevřou dveře do Británie. Dříve se dokázaly dostat do speciálních obchodů zaměřených na pivaře, teď doufají v průnik do hospod, hotelů i větších maloobchodních sítí.

První dodávky do Británie již má za sebou například značka Pernštejn. "Cítíme, že české pivo se v Británii těší stále větší oblibě. Dříve jsme tam realizovali už několik obchodů, nyní bychom chtěli i samotným hospodám nabízet speciály z naší produkce," poznamenává exportní manažer pivovaru Pernštejn Radek Kvapil.

"Začínáme s exportním záměrem směrem přímo k restauracím a hospodám. Akce nám přinesla první kontakt s tímto prostředím. Aktuálně se snažíme prezentovat náš výrobek Primátor Weizenbier," popisuje ředitel Primátoru Josef Hlavatý s tím, že už delší dobu firma do Británie posílá průměrně jeden naložený kamion svých piv. Ta ale zatím končí výhradně v maloobchodní síti.

Veletrhu českého piva se nyní zúčastnilo na dvě stovky hostů, včetně distributorů Marblehead, Bibendum, Vertical Brands či zástupců pivovaru Fuller’s, nebo puby Mitchells and Butler, Hawthorn Leisure či fastfood řetězce, jako jsou Pizza Hut nebo Pizza Express.

"Britské hospody mnohem častěji než u nás fungují jako sítě, takže každá zakázka s nimi může výhledově znamenat zajímavý objem," soudí Macourek a připomíná, že i díky dřívějším podobným setkáním v režii CzechTradu už jsou piva Matuška či Bernard k mání v podnicích sítě Albert’s Schloss a Herold finalizuje obchodní kontrakty s distributorem Funky Beers.

Export do Británie komplikuje brexit

Vybudovat si pozici na britském trhu ale není levná záležitost. Britští partneři, kteří by do českých značek chtěli investovat, požadují po pivovarech spolufinancování marketingových nákladů, což může znamenat i miliony korun. A pak mají české pivovary i silnou konkurenci. Pokud jde o ležáky, tak zejména od německých, a u pivních speciálů od amerických či belgických značek.

Dalším faktorem, který je při vstupu na britský trh mít na paměti, je brexit. "Když nás české firmy včetně pivovarů požádají, abychom jednali za ně, bavili se o cenách, slevách na dani a podobně, vždy padne brexit jako obchodní argument. Libra se může pohnout, a proto se musí vytvořit polštář, říká často britská strana," upozorňuje Macourek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru