Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila loni obchodníkům za nedostatky během výprodejů a slevových akcí pokuty za 16,5 milionu korun. Je to o více než tři miliony korun více než v roce 2015. Nejvyšší pokutu dostal řetězec Penny Market. Porušení předpisů zjistila inspekce ve 43 procentech kontrol. ČOI to uvedla v páteční tiskové zprávě.

"I nadále se inspektoři nejčastěji setkávali s tím, že prodávající neinformovali spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy. Zejména ho pak neseznámili s konečnou cenou, tj. cenou po slevě," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Nejvyšší pokutu loni inspekce uložila obchodnímu řetězci Penny Market. Celkem dostal 41 sankcí ve výši 5,2 milionu korun. Společnost opakovaně porušovala zákon o ochraně spotřebitele, který mimo jiné prodejci ukládá povinnost účtovat za stejnou cenu, s jakou byl spotřebitel seznámen v okamžiku nabídky. "Zákazník tak mohl v tomto supermarketu v avizovaných slevových akcích koupit například prací prášek, kdy rozdíl mezi účtovanou cenou a deklarovanou slevou byl až 67 Kč, nebo jeden kus dárkového setu nápojů, kdy deklarovaná cena byla 199 Kč a účtovaná cena byla 249 Kč," dodal Fröhlich.

Inspektoři loni za porušení předpisů během výprodejů uložili obchodníkům celkem 1801 pokut za uvedených 16,5 milionu Kč, což je o 392 pokut a téměř o 3,2 milionu Kč více než v roce 2015. Celkem ČOI provedla 5355 kontrol.

V 893 případech ČOI zjistila porušení povinnosti obchodníka informovat spotřebitele o konečné ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, tj. o ceně po slevě. V 610 případech šlo o porušení zásady poctivosti prodeje.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.