Velké korporace trápí potíže se složitými programy, které používají. Jejich software sice funguje správně, často je ale tak složitý, že se mu většina zaměstnanců raději vyhýbá a práci s ním přenechává hrstce speciálně proškolených kolegů. Takové chování ovšem zpomaluje firemní kolosy, které nízkou efektivitou práce přicházejí o peníze.

"My těmto korporacím nabízíme, že jejich efektivitu až trojnásobně zvýšíme při použití naší softwarové platformy," říká český programový manažer firmy Sapho Marc Delacroix. Jeho technologický start-up sídlí v americkém Silicon Valley, svůj vývoj ovšem řídí z Prahy, kde zaměstnává 32 tuzemských "ajťáků".

Účinnosti softwaru Sapho nyní uvěřila skupina investorů pod vedením amerického investičního fondu Caffeinated Capital. Ti do Sapho vložili 14 milionů dolarů (350 milionů korun). Čtyři roky stará firma tak už od investorů celkem posbírala 27,5 milionu dolarů (688 milionů korun).

Start-up neuvádí, jaký podíl v něm americký investor za své peníze získal. "Investici využijeme do celosvětové expanze. Zatím naše služby využívají desítky amerických korporací. Nyní chceme oslovit i ty z Evropy a zbytku světa. K tomu budeme v příštím roce potřebovat dvojnásobně navýšit počet našich vývojářů v Praze," zmiňuje firemní manažer Delacroix, jehož Sapho už svůj software dodává třeba divizi amerického mediálního giganta Time Warner.

Jako Facebook pro velké firmy

Cílem start-upu je zjednodušit používání jednotlivých programů, které korporace využívají pro sledování svých nákladů, řízení lidských zdrojů nebo plánování výroby. "Naše platforma umožňuje spravovat data z jednotlivých systémů z jednoho místa za pomoci mobilní nebo počítačové aplikace. Konkrétní zaměstnanci dostávají z těchto systémů na své přístroje hlášení o změnách v jednotlivých hodnotách a mohou s nimi dále pracovat. Zobrazování takových informací se podobá tomu, jak funguje Facebook či Twitter. Pracovníci se nemusí hlásit do každého systému zvlášť a funkce jednotlivých programů využívá více lidí. Obchodní manažer tak třeba kontroluje svou pracovní agendu přes mobil a nemusí spoléhat na proškoleného kolegu, který by mu jinak potřebné údaje vytahal z konkrétní databáze," vysvětluje viceprezident Sapho pro inženýring Tomáš Kmec.

S nápadem na takové řešení přišli zakladatelé společnosti: Fouad ElNaggar a Peter Yared, bývalí vrcholoví IT manažeři divize americké televize CBS. "Jejich korporace kdysi nakoupila asi pět tisíc licencí programu od firmy Adobe. Po čase ale přišla na to, že v celé korporaci s tímto systémem pravidelně pracuje jen asi 20 lidí. S naší platformou korporace na softwarových licencích šetří. Stačí jim nakoupit je pouze pro pracovníky, kteří je využijí na denní bázi. Ti ostatní si vystačí se základními informacemi z jednotlivých programů, a ty jim zprostředkuje Sapho," popisuje Kmec. Podle jeho firmy díky tomu mohou korporace své softwary nově využívat až z 90 procent jejich kapacity.

Čeští vývojáři se nám osvědčili

Sapho původně zvažovalo svůj softwarový vývoj řídit převážně z USA a částečně se spolehnout na menší pobočky firmy v Evropě. "Ve Spojených státech ale nakonec zůstala hlavně prodejní divize a vývoj řešíme převážně z Prahy. V USA je složité najít a zaplatit vývojáře, v Česku je ale nejlepší poměr výkonu a ceny práce. Naši zakladatelé měli navíc dobré zkušenosti s českými IT pracovníky již ze svých předešlých projektů a třeba absolventi pražského matfyzu mají ve světě velmi dobré jméno," vysvětluje viceprezident Kmec, proč jeho firma spoléhá hlavně na práci tuzemských IT mozků.

Start-up neuvádí výši svých tržeb. Podle zástupců společnosti ale Sapho loni meziročně narostlo o 320 procent a o 200 procent se zvětšil počet jeho korporátních klientů. Ti za měsíční předplatné softwaru platí čtyři dolary na jednoho firemního uživatele, nebo mohou jednorázově uhradit částku 25 tisíc dolarů (625 tisíc korun) za propojení svých programů na platformě Sapho. IT společnost se cíleně zaměřuje na velké korporátní klienty, kterým prý její program přináší největší zvýšení efektivity. "Větší počet menších firemních zákazníků bychom při našich dnešních kapacitách nedokázali obsloužit. Expanzi mezi menší podniky proto zatím neplánujeme a soustřeďujeme se na korporace, které naši práci oceňují už proto, že srovnatelné řešení na trhu nikdo jiný dosud nemá," uvádí Kmec.

Sapho dosud nedosahuje zisku, peníze od investorů vkládá do rozvoje softwaru a expanzi své globální prodejní sítě. Na integraci svého systému už spolupracuje s americkými IT velikány, jako jsou IBM nebo Microsoft. Právě tyto společnosti by podle odborného webu Tech Crunch mohly nakonec americko-český start-up koupit. To ale čeští zástupci firmy nechtějí komentovat.