Zhruba před měsícem taxikářka Dani Vrbů čekala na zákazníka u budovy České televize v Praze. Dřív jezdila pro konkurenční Uber – celosvětovou službu založenou na jednoduché aplikaci. Později si kvůli zhoršujícím se podmínkám zařídila licenci a začala cestující vozit v klasickém taxíku.

Právě na Kavčích horách její spor s Uberem vygradoval. Vrbů tvrdí, že jí jeden ze řidičů Uberu vyhrožoval: "Stačí jeden telefonát na magistrát a o licenci přijdeš." Ještě předtím jí společnost zakázala jezdit – ženě zrušila účet a k tomu na "černou listinu" přidala také několik jejích známých.

Jednačtyřicetiletá Vrbů se loni na jaře postavila do čela facebookové skupiny asi 150 řidičů Uberu, kteří se snažili vyjednat s firmou lepší podmínky – nelíbilo se jim, že mají kvůli nízkým cenám výdělky jen o málo převyšující náklady. Po Uberu také chtěli, aby vystoupil z šedé zóny, v níž magistrát pokutuje řidiče, a službu úplně legalizoval.

"Na živobytí jsem si sice vydělala, později jsem si ale uvědomila, že mi odchází auto. Opravy převýšily cenu vozidla. Nakonec jsem ho za pár tisíc prodala v podstatě jako vrak," popisuje Vrbů moment, kdy zjistila, že peníze za jízdy s cestujícími, ze kterých si Uber bere 25procentní provizi, na vyžití nestačí. Uber navíc v průběhu loňského roku opakovaně k nelibosti řidičů opět zlevnil.

Proč se mstí na mých známých?

Spolu se dvěma kolegy za zbývající členy facebookové skupiny opakovaně jednala s vedením Uberu. Když loni na podzim Vrbů a spol. seznali, že vyjednávání k ničemu nevedou, poradili členům skupiny, aby si udělali taxi licenci a začali jezdit běžnými žlutými taxíky, nebo se vrátili ke své původní profesi.

Vrbů vyjednávání s Uberem popisuje tak, že je zástupci firmy zpravidla uklidnili, že vznesené požadavky budou brát v potaz. Fungování skupiny připodobňuje k odborům. "Samozřejmě ne všichni jsme měli totožný názor, ale spojoval nás zájem vyjednat lepší podmínky," říká k tomu.

Skupina tehdy sdružovala víc než třetinu z celkových asi 450 partnerských řidičů Uberu v Praze a doporučení následovaly desítky lidí. Mnozí z nich – včetně Vrbů – pracovali jako "běžní" taxikáři, ale ve volném čase si dál přivydělávali jako řidiči Uberu, což pravidla firmy umožňovala. V jejím případě to byla luxusní služba Uber Black, která taxikářskou licenci vyžaduje.

Letos v lednu Dani Vrbů však zjistila, že jí a několika dalším řidičům, kteří s ní měli nějakou spojitost, Uber deaktivoval účet. "Chápu, proč ho zrušili mně – byla jsem vůči nim negativní. Ale proč se mstí i na dalších mých známých? Jeden z těchto lidí jen na Facebook napsal, že řidiči Uberu porušují zákony, což je pravda," zlobí se Vrbů.

Mluvčí Uberu na dotaz, z jakého důvodu byl Vrbů a dalším zrušen účet, odpověděla obecně: "Pokud partnerští řidiči nesplňují podmínky, může se stát, že jsou z platformy dočasně vyloučeni nebo jsou deaktivováni. To je buď z důvodu nízkého hodnocení, z bezpečnostních důvodů, porušování zákona a dalších," reaguje Miroslava Jozová.

Konkrétní důvody mluvčí neupřesnila. Že by jakákoliv pravidla skupina deaktivovaných řidičů porušila, Vrbů odmítá. "Měla jsem hodnocení kolem 4,9 z 5. Řekli mi, že mi účet zrušili, protože jsem byla kritická," tvrdí.

Ani údajné vyhrožování před budovou České televize mluvčí Uberu nekomentovala. Zopakovala, že pokud řidiči porušují pravidla, může být jejich účet deaktivován. Vrbů k incidentu říká, že neví, jestli to byla soukromá iniciativa dotyčného řidiče Uberu, nebo dotyčný "plnil zadání" šéfů.

Není jasné, co bude dál

Mluvčí Uberu odmítá, že by řidiči měli důvod k nespokojenosti. "V minulém roce jsme učinili řadu kroků, aby byli spokojení jak partnerští řidiči, tak cestující," tvrdí Jozová.

Uber před čtvrtrokem v Praze spustil dražší službu nazvanou Uber Select, Dani Vrbů ovšem neví, jestli to byl výsledek jejich úsilí, nebo se tak firma rozhodla třeba v rámci strategie, která přišla "shora". Uber Select řidičům podle ní nabízí výdělek zhruba stejný jako základní služba před opakovaným zlevněním. "Nevěděli jsme, jestli má naše vyjednávání smysl. Pořád se střídali šéfové, nevedlo to ke konkrétnímu výsledku," vysvětluje.

Budoucnost Uberu v Česku je zatím nejasná. Stejné připomínky jako Dani Vrbů a členové tehdejších "odborů" má radnice dvou největších českých měst, kde Uber funguje. Primátorka Prahy Adriana Krnáčová se v pondělí na jednání shodla s brněnským náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem, že společnost soustavně porušuje zákon. Ačkoliv se Uber tomuto označení vyhýbá, podle obou politiků funguje jako klasická taxislužba, jejíž řidiči ale jezdí bez viditelného označení, taxametrů a příslušné licence, čímž se dopouštějí protizákonného jednání.

Dani Vrbů nyní jezdí jako taxikářka pro konkurenční společnost Liftago. Ta podobně jako Uber nabízí zákazníkům aplikaci, která najde nejbližší partnerské taxíky, porovná jejich cenu nebo hodnocení a umožní přes aplikaci i zaplatit.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.