Česká koruna je vůči americkému dolaru podhodnocená téměř o 43 procent. Vyplývá to z lednové aktualizace takzvaného Big Mac Indexu, který na cenách hamburgeru v síti McDonald’s ukazuje pohyby směnných kurzů ve vybraných státech. 

Index, který od roku 1986 vydává časopis The Economist, vychází z teorie parity kupní síly. Ta počítá s tím, že by stejné výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem stát v různých zemích stejně.

Pokud by to platilo, tak při doporučené maloobchodní ceně hamburgeru v Česku (75 korun) by měl jeden dolar stát necelých 15 korun. Podle aktuálního kurzu České národní banky je to přitom 25,34 koruny, takže nejznámější sendvič na světě by měl v tuzemsku stát 128 korun.

Nejlevněji si nyní hamburger kupují Egypťané, kteří mají vůči dolaru nejvíce podhodnocenou měnu (o více než 70 procent). Za jeden Big Mac platí pouze jeden a půl dolaru. Podobně levně vyjde hamburger také Ukrajince. Méně než dva dolary za něj zaplatí obyvatelé Malajsie a Jihoafrické republiky.

Naopak nejvíce stojí Big Mac Švýcary. Za jeden sendvič musejí z peněženky vydat 6,4 dolaru. S útratou větší než pět dolarů musejí počítat také Norové, Švédové, Venezuelci a Brazilci.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru