Češi většinou nejsou v nákupech na internetu věrní jednomu obchodu. Pravidelně nakupuje ve stejných e-shopech 24 procent zákazníků, častěji to jsou muži. Nejloajálnější zákazníky mají online obchody zaměřené na filmy, knihy či počítačové hry. Nejméně věrní jsou Češi při nákupu vybavení pro dům a zahradu nebo dětského zboží, odhalil průzkum portálu Heureka.

"Zákazníci opakovaně nakupují v oblíbených e-shopech filmy, knihy, hry, počítače, ale i módu, jídlo a nápoje. Jsou to většinou kategorie, kde je frekvence nákupu vyšší - čím častěji nákupy opakujeme, tím větší máme tendenci využívat své oblíbené e-shopy," komentuje ředitel Heureky Tomáš Bravermann průzkum, který srovnávací portál provedl na desetitisíci svých zákaznících.

Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci je počet věrných zákazníků ovlivněn tím, kolik zboží pravidelně nakupují. "Lidé na internetu nakupují takové široké spektrum výrobků, že je prakticky jeden e-shop nemůže obsloužit. Zákazníci mají oblíbené eshopy na určitý typ zboží – bílou techniku, elektroniku, hobby, ale většina z těchto nákupů není pravidelných," říká Vetyška.

Podle Karla Kučery, marketingového ředitele největšího českého e-shopu Alza, je věrný zákazník hlavně spokojený zákazník. "Musí mít s nákupem dobrou zkušenost," dodává Kučera. 

Na konferenci E-Business Forum se kromě studie k věrnosti českých zákazníků, představili svou strategii k získání věrných zákazníků i majitelé úspěšných internetových obchodů, například Tomáš Čupr z Rohlik.cz. Konference nabídla i rozhovor s ředitelem skupiny Mall.cz Jakub Havrlant.

Ředitel Mall Group Jakub Havrlant mluvil nejen o zvýšení spokojenosti zákazníků jednotlivých internetových obchodů, ale také o řízení skupiny. "Zlepšit se tak, aby byli naši zákazníci spokojeni, chceme na několika úrovních. Je potřeba komunikovat s dopravci zboží, protože do jisté míry jsme na nich závislí, tam vidím prostor ke zlepšení," říká Havrlant, jehož investiční skupina Rockaway loni Mall koupila, společně s podnikateli Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a PPF, za 5,4 miliardy korun. Doprava zboží pomocí dronů či samořiditelných aut je podle něj v Česku možná už v blízké budoucnosti.

Budoucnost e-shopů Havrlant vidí také v budování kamenných obchodů. "Všichni potřebujeme investovat do offline, což se dál bude rozvíjet. Do toho budeme dávat hodně energie," uvedl.

Havrlant se na konferenci rovněž zmínil o nákupu podílu čínskou CEFC v portálu Invia, který patří pod Mall Group. Podle něj by čínský investor měl v největším prodejci zájezdů v Česku získat poloviční podíl. "S čínskými investory jednáme, je to o dlouhodobé diskuzi. Číňané přemýšlejí jinak, než jsme zvyklí," uvedl Havrlant. Připustil také zájem o polské Allegro, internetový prodejní portál, který vlastní český aukční server Aukro. "Je to velké sousto, ale zájem máme," řekl Havrlant. "Polský e-bay" Allegro má 14 milionů zákazníků, jeho jihoafrický majitel Naspers vlastnil i bývalého majitele Mall.cz. Před založením investiční skupiny Rockaway Havrlant vedl Allegro CZ, které původně provozovalo Heureku.

...

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé. Děkujeme za vaši přízeň.
Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá. Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.
Předplatit od 199 Kč / měsíc
Máte již předplatné?