Italský výrobce luxusního zboží Prada hospodařil v loňském fiskálním roce s čistým ziskem 330,9 milionu eur, což je proti předchozímu roku pokles o 26,5 procenta. Z části je na vině slabší prodej v Číně. Za čtvrté čtvrtletí zisk činil 95,8 milionu eur (2,6 miliardy korun) a meziročně klesl o 27 procent. Fiskální rok skončil v lednu.

Slabší prodej v Číně je odrazem celkově slabšího výkonu čínské ekonomiky. Odráží se v něm ale i pokračující snaha tamních úřadů zaměřit se na boj s korupcí a s tím spojeným vyšetřováním státních činitelů. Právě ti mají luxusní zboží často v oblibě.

Celoroční tržby zůstaly podle únorového sdělení firmy prakticky beze změn na 3,5 miliardy eur.

V Hongkongu, který je tradičním centrem nakupování, odrazovala turisty z pevninské Číny od nákupů slabší čínská měna a zájem o dostupnější módní značky, jako je třeba Furla nebo Longchamp.

Prada tvrdí, že z mezinárodního trhu s luxusním zbožím nezmizela nejistota. Na vině je podle ní nestabilní finanční situace a zvýšené politické napětí ve více oblastech světa.

"Tyto podmínky dál přetrvávají a rok 2016 bude opět ovlivňovat nestabilita, kvůli které jsou jakékoli krátkodobé předpovědi nejisté," uvedla firma.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Růst v sektoru luxusního zboží v posledních letech zpomalil. Zatímco před čtyřmi lety činil více než deset procent, nyní se pohybuje v řádu jednotek, uvedla agentura Reuters. Akcie Prady klesly za uplynulý rok o 42 procent.

Firmu Prada založil v roce 1913 Mario Prada jako podnik na prodej kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu. Dnes patří Prada mezi přední světové výrobce luxusního zboží, jako jsou kabelky, obuv, kožené zboží, oděvy a doplňky. Kromě hlavní značky Prada jí patří i značky Miu Miu, Church's a Car Shoe.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru