Úspory českých domácností ve druhém čtvrtletí roku výrazně stouply. Průměrná česká domácnost by v případě výpadku veškerých příjmů dokázala vyžít ze svých úspor čtyři měsíce a šest dní. To je o tři týdny více než v prvním čtvrtletí. V meziročním srovnání to je o dva týdny déle. Vyplývá to z pravidelného průzkumu ING Bank.

Rostoucí trend vykazuje i možnost spoření. Pokud by chtěly, české domácnosti by mohly uspořit až 32 procent svých příjmů. V minulém roce i v minulém čtvrtletí to bylo o tři procentní body méně.

"Poprvé za dobu, co oba indexy sledujeme, se Index úspor domácností přehoupl přes hranici čtyř měsíců a Index potenciálu spoření přes 30 procent," uvedl ředitel retailového bankovnictví ING Bank Libor Vaníček.

Podle něj se zdá, že orientace Čechů v osobních financích je čím dál lepší. Určitý vliv na růst úspor zřejmě mají i nadále přetrvávající obavy domácností z dalšího vývoje ekonomické situace v Česku i v zahraničí.

Nejlépe jsou na tom s úsporami tradičně domácnosti vysokoškoláků, které mají naspořeno v průměru na více než půl roku. Nejhůře jsou na tom lidé se základním vzděláním, kteří by dokázali chod domácnosti financovat jen asi dva a půl měsíce. Z regionálního pohledu mají nejvíce naspořeno Pražané a Středočeši, a to přibližně na čtyři a půl měsíce.

Příjmy českých domácností převyšují jejich výdaje v průměru o 32 procent. Nejlépe jsou na tom vysokoškolsky vzdělaní, kteří by dokázali ušetřit až 41 procent. Naopak lidé se základním vzděláním by mohli odkládat stranou pouze 25 procent příjmů. Z regionálního pohledu mají vyšší spořicí potenciál Čechy než Morava.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru