Psal se rok 1840, když sedmadvacetiletý Vincenc Josef Rott založil svůj první železářský krám na pražském Malém náměstí. Kromě klasického sortimentu nabízel i součástky do hodinek nebo hudební nástroje. Jak roky ubíhaly a obchody kvetly, stal se z Rotta zámožný obchodník a z jeho firmy pojem.

V sobotu uplyne přesně 200 let od Rottova narození.

Jeho potomci "kšeft" převzali a na náměstí skoupili několik domů. Ty nechal Ladislav Rott roku 1890 zbourat a na jejich místě postavil budovu, ve které sídlí železářství U Rotta dodnes.

Své zlaté časy ale má podle všeho už za sebou. Kdysi slavné železářství U Rotta se v současnosti potýká s konkurencí hobbymarketů, internetových obchodů i poklesem ekonomiky. Kutilové i řemeslníci šetří, což se odráží na velikostech nákupů.

"Například školník nebo údržbář přišel dříve občas a zakoupil si materiál do zásoby. Nyní přijde i několikrát denně a koupí si deset vrutů, pět úhelníků a jeden vrták. Místo celého výrobku prodáváme mnohdy náhradní díly a těsnění, dokud se opravovaný předmět definitivně nerozbije," líčí Tichý.

Naopak železářství vydělává i na tom, že lidé si v poslední době řadu věcí raději opraví sami, než aby si najímali řemeslníka.

Podle Tichého nastal pokles obratu na přelomu let 2009 a 2010. V té době se obchodu snížil jak obrat, tak množství zákazníků. Postupem času se klienti začali vracet, ale snížil se průměrný prodej.

Vliv nástupu internetových železářství pociťuje čím dál více, zejména u dražšího zboží. "Některé druhy zboží, se za standardní maloobchodní ceny staly takřka neprodejné. Naštěstí je zde stále výhoda jako oproti hobby marketům, prostě mnoho zboží vyžaduje odborný prodej a přímý kontakt se zákazníky. Ovšem nejsme k internetu pasivní a již pomocí e-shopu také zboží nabízíme. Kupodivu se nám opět nejvíce prodávají drobnosti a náhradní díly," řekl Tichý.

Pomohla změna sortimentu a přístup k zákazníkům

Konkurence velkých hobbymarketů je podle něj veliká a malá železářství jim nemohou konkurovat velikostí prodejen ani komfortem parkování.

"Časem jsme museli trošku změnit sortiment a tlaku se přizpůsobit. Prostě prodávat zboží, které zákazníci v hobby marketech neseženou. Zaměřit se na individuální přístup k zákazníkovi, prodávat zboží které vyžaduje odborný prodej a nabídnout služby jako jsou výroba klíčů, výměna sifonových bombiček nebo broušení nástrojů," uvedl Tichý.

Obchod tak prodává hlavně náhradní díly, doplňky, těsnění a další drobné nezbytnosti. Tento typ zboží ale vyžaduje odborný prodej, radu a trpělivého prodavače. Hlavní výhodu malých železářství oproti řetězcům tak Tichý vidí zejména v odborném prodeji, vstřícném a individuální přístupu k zákazníkům.

"Na periferiích měst stále přibývají monstrózní krabice a obchůdky z centra měst mizí. Přesto si myslím, že drobné obchody jako jsme my, mají stále na trhu místo a mnoho věrných zákazníků. I vzhledem k nutnosti za hobbymarkety dojíždět, ceně paliv a času stráveným na cestách, věřím v postupný návrat zákazníků. Vždyť pro maličkost za pár korun se nevyplatí půldenní výlet," věří Tichý.

Zakladatel prvního pražského moderního obchodního domu, železářství U Rotta na Malém náměstí, velkoobchodník Vincenc Josef Rott se narodil před 200 lety, 18. května 1813. Slavné železářství zde sídlilo až do roku 1996 a bylo rájem řemeslníků a kutilů, který "dodal vše" od šroubků a nářadí přes zařízení koupelen a nádobí až po sáňky, lyže či ponožky. Rott ve svém podniku snad jako první zavedl české knihvedení a štědré sumy věnoval i na vlastenecké účely.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru