Své vlastní vizi českého internetu říká "internet úplně všude". Potvrzují mu ji trendy, které teď vidí ve světě a které postupně přicházejí do Česka. "Dnes jsme tak maximálně 5 let za tím, co se děje ve světě. Krásně se to ukázalo například na příchodu videa," říká v rozhovoru pro IHNED.cz Michal Feix, výkonný ředitel Seznam.cz.

Češi si podle něj internet pomalu pouštějí i do svých obýváků. Televize, o kterých mluví jako o "plackách", budou podle něj brzy počítačem a internet bude jejich běžnou součástí. "Prosadí se velmi brzo, je to otázka několika roků," říká.

Hudební televize Mixér.cz je na tom podle slov Feixe se sledovaností podobně jako televize Óčko. "Pro lidi už není problém konzumovat takhle pojatou zábavu, jen často chybí infrastruktura. Nejsme na tom v České republice úplně dobře s pokrytím rychlého internetu," vyjmenovává jeden z klíčových problémů. 

Může být byznys internetové firmy vystaven jen na přejímání nápadů ze zahraničí?

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Rozdílů není zdaleka tolik, jak se může zdát. Je to ale určitě jazyk – čeština nemá takový "zásah" jako angličtina. V momentě, kdy uděláte zpravodajství v angličtině, počet návštěv vzroste. Po světě není moc takových "seznamů", které konkurent ze zahraničí nezválcoval a nestal se jedničkou na trhu. Vedle Česka jsou už jen čtyři takové země.

Dávalo by tedy smysl nabídnout například zpravodajství v angličtině?

Smysl dává spousta věcí. Seznam by mohl dělat tisíc dalších služeb, které dnes nedělá, a v tisíci mutacích. Ale nedělají se nikoli z toho důvodu, že by je Seznam dělat nechtěl, ale protože se nedá honit tisíc zajíců najednou.

Je to, že na domácím trhu existuje tuzemský velký hráč, udržitelné?

Anomálie to není, je to koncentrace na domácí publikum. Jsme ohraničeni 10 miliony lidí, kteří mají nějaké konkrétní potřeby. My tu žijeme a víme, co nám chybí a jak chceme internet používat. Děláme věci, které globální hráč bude těžko vymýšlet. Když neuděláme nějakou zásadní chybu, tak nepochybuji o tom, že naši pozici udržíme.

V čem je tedy český konzument internetového obsahu jiný než jinde?

Seznam.cz je starší než Google, spoustu věcí jsme v Česku představili jako první. Čeština pro nás byla výhoda, teď už to ale neplatí, dnes už jsou služby konkurentů také v českém jazyce. Seznamu se nicméně daří si zákazníky udržet.

Snažíme se řešit potřeby lidí, Mapy.cz jsou krásný příklad. Turistika je atraktivní téma jen v některých částech světa. Turistické mapy nedávají smysl v celosvětovém měřítku, pro 10 milionů lidí ale už ano.

Teď k tomu, jak se dá na internetu vydělat...

Stejně jako jinde ve světě i v Čechách platí, že funguje klasická "display reklama", PPC, RTB – je tu v tomto to drobné zpoždění za zahraničím, ale nejsme díky tomu nikterak specifičtí. Nemusíme v Česku hledat speciální odvážné modely jen proto, že jsme lokální hráč. Dá se vystačit s těmi již fungujícími.

Všichni hledají neustále nějaké nové systémy, ale je to hlavně o tom, že je tu ohromný tlak na efektivitu. Nevěřím jednoduchým receptům. Dnes si inzerent na trhu vybírá podle toho, jakou má potřebu. Věřím nicméně tomu, že za dva roky se více rozjede stávající RTB.

Na videu se dá vydělávat celkem slušně - věříte v jeho budoucnost?

Videu věřím hodně a věřím mu z titulu toho, čemu říkáme pasivní internet. Když si představíte uživatele u počítače, tak to je člověk, který se snaží vyhledávat informace, zprávy, zabavit se.

A pak je tu kontrast s televizní obrazovkou v obýváku, kde ležím na gauči a čekám od televize, že mne bude bavit sama. Nějaký dramaturg tam poskládá sérii pořadů a já se tím bavím.

Mixér.cz je přesně ten model. Vyberu si hudbu jako svou oblast zájmu a pak už mne někdo baví. Internet má dle mého názoru šanci zválcovat televizi. Na internetu nepotřebujete platit za nějaká pásma a licence...

Výkonný ředitel Seznam.cz Michal Feix o budoucnosti českého internetu:

Výkonný ředitel Seznam.cz Michal Feix o budoucnosti firmy i českého internetu
Seznam_Feix.mp4.jpg

Kdy se podle vás internet na úkor televize prosadí?

Velmi brzo, je to otázka několika roků. Dnes už se televize s internetem a wi-fi objevují a nestojí žádné nesmyslné peníze. Až je bude mít v Česku polovina (možná 70 procent) lidí, pak se začne ukazovat, že terestriální vysílání není jediná cesta, jak dostat zábavu do obýváků lidí.

Co tomu může pomoci?

Jedině generační výměna zařízení. Bez infrastruktury se s tím obsahem k uživatelům nedostaneme. Můžete mít tisíc a jeden dobrý pořad, ale pro spoustu lidí počítač do obýváku nesmí. Je to symbol práce a něčeho, co mají osm hodin puštěné v kanceláři.

Je český konzument připraven na tuto změnu – internet v televizi?

Uživatel budoucnosti je velmi podobný tomu, kterého známe dnes. Vždy bude patřit do některé z kategorií – uživatel pasivní a aktivní. Buď se chce bavit sám a aktivně si informace hledat, nebo chce být naopak baven. Tyto dva typy uživatelů jsou dnes a budou i za 10 let.

Která z těch skupin je v současnosti větší?

Já si myslím, že je v Česku určitě víc těch pasivních. Je to krásně vidět na penetraci internetu a televizí. Šedesát procent lidí má doma internet. To je číslo, které pomalu, ale jistě roste, ale pořád je to číslo, které je jen lehce nad půlkou.

Nikdy to nebude 100 procent, stejně jako tomu teď není u televizí. Až se tyto dvě čísla potkají, pak se dá říci, že má internet našlápnuto k tomu, aby nás začal bavit stejně jako televize, rádio a další masmédia.

Přispěje k tomu i generační obměna?

Spousta lidí si dnes nepořizuje televizi, zakládají domácnost a jako zdroj informací a zábavy jim stačí počítač. Takových lidí bude přibývat, ostatní budou mít televize s možností připojení na internet.

Lidé ale často mají při ruce tablet a jsou pasivními uživateli, nic na něm nehledají, jen si na něm v křesle pustí film. Každý člověk bude chtít být občas tím aktivním a někdy pasivním konzumentem obsahu.

Dá se na pasivním konzumentovi vydělat stejně jako na tom aktivním?

Nemyslím si, že se dá na někom vydělat, dá se využít toho, jak zacílit reklamu. Obě dvě skupiny jsou pro inzerenty zajímavé a tohle vše je pro ně jen nástroj.

Jsem přesvědčený o tom, že televize funguje jako masmédium, nemáte tam ale žádné cílení, ta zveřejňovaná čísla o sledovanosti jsou až neuvěřitelná. Myslím si, že je to do určité míry fikce.

Předpovídáte tedy konec televizí v dnešním pojetí?

Je logické, že neustále vznikají. Když máte kanál, můžete nabídnout 24 hodin obsah a na něj napojenou reklamu. Pokud máte obsahu dostatek a hlavně máte potřebu vytěžit více reklamní prostor, pak je jediná šance pouštět té reklamy více. Na to ale existuje spousta zákonných omezení.

Na internetu je ohromná výhoda v tom, že se žádnými kanály nemusíte omezovat. Spustíte další službu nebo už na té existující službě přidáte další obsah a nemusíte kupovat nějaké pásmo, ke kterému si musí v určitý čas divák sednout. Flexibilita, kterou internet přináší, je jeho největší deviza a to klíčové, proč by měl internet televizi porazit.