Obchodníci zatím hodnotí předvánoční prodeje pozitivně, tržby jim i přes horší ekonomickou situaci většinou meziročně vzrostly.

Zřejmě největší nárůst z řetězců má nábytkářská Ikea, které tržby v předvánočním období stouply ve srovnání s loňským rokem o desítky procent.

"Tržby před Vánoci v meziročním srovnání narostly o desítky procent. Nejvíce rostly v posledním předvánočním týdnu," řekl mluvčí společnosti Petr Chadraba.

Za prudkým nárůstem tržeb v stojí dřívější zahájení výprodejů. I ve čtvrtek totiž zájem zákazníků o Ikeu neupadal. Například u sjezdu z plzeňské dálnice v Praze k prodejně Ikea se kolem 13.30 hodin vytvořila dlouhá kolona aut.

Více se prodával nábytek než doplňky. Zájem byl především o pohovky, kuchyně a vybavení ložnic. Z doplňků malé úložné prostory a organizéry a také dekorativní textil.

Nárůst tržeb v prosinci zaznamenaly i obchody s elektronikou Electro World. "Hitem byly především tablety, ultrabooky nebo čtečky knih. Před Vánoci se také nejčastěji kupovaly drobné domácí spotřebiče, jako jsou kávovary nebo holicí strojky," uvedl marketingový manažer firmy Jan Bosák. Velký zájem byl i o nejnovější modely televizí s lepšími parametry, například s větší úhlopříčkou, či chytré TV.

Vánoční tržby obchodů Euronics stouply meziročně o osm procent, jen v prosinci vystoupaly na téměř 300 milionů korun. "Zásluhu na tom má i navýšení průměrné ceny. Například oproti loňskému roku byla průměrná cena za televizi o více než 1000 korun vyšší než v roce 2011. Stejné to bylo i v kategorii notebooků, které sice klesly co do počtu prodaných kusů, avšak průměrná cena vzrostla," uvedl mluvčí firmy Bohuslav Komín.

Obrat řetězce Tesco v předvánočním období zůstal stejný jako loni. "Tržby a další ukazatele se pohybovaly na loňské úrovni, což na trhu stíhaném recesí považujeme za úspěch," podotkl mluvčí Teska Jan W. Dvořák. Největší zájem mezi čerstvými potravinami byl o ovoce a zeleninu a mezi nepotravinářským zbožím o drogistické zboží a položky z kategorie zábava, například CD a DVD.

Výrazné nárůsty hlásí i e-shopy. Více se můžete přečíst ZDE.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru