Před několika lety kývli pražští zastupitelé na to, aby se pole a louky v Benicích na okraji Prahy oficiálně proměnily ve stavební parcely. Stalo se tak navzdory řadě vážných připomínek úřadů. Třeba že budoucím sídlištěm mají vést koleje vysokorychlostní trati.

A právě železniční trasa Praha – Benešov má definitivně zmizet z plánů. Firma Projekt Sever známého podnikatele Sebastiana Pawlowského kvůli ní podala žalobu na magistrát hlavního města. Chce dosáhnout „výmazu“ kolejí z takzvaných Zásad územního rozvoje hlavního města – dokumentu nadřazenému územnímu plánu metropole.
Pokud švýcarský podnikatel u soudu nad Prahou zvítězí, bude k rozsáhlé bytové výstavbě potřebovat už jen územní rozhodnutí a stavební povolení.

Bojíme se, že prohrajeme, zní z magistrátu

„Předmětné pozemky jsou podle platného územního plánu určeny k bytové výstavbě, která je předmětnou veřejnou stavbou (železniční trať – pozn. red.) zásadním způsobem dotčena a omezována, kdy navrhovatel za současného stavu nemůže realizovat zamýšlený projekt a vznikají mu škody v řádu 2,5 miliard korun českých,“ stojí v žalobě namířené proti pražskému magistrátu.

Současné politické vedení Prahy se už dříve proti dalšímu stavění v Benicích postavilo. Jednak kvůli problematické proměně polí v parcely, ale i kvůli nepříznivému urbanistickému vlivu na město.

Nicméně nyní se lidé z magistrátu bojí, že u soudu prohrají a budoucí trať z místa zmizí nadobro. „Je bohužel pravděpodobné, že hlavní město soudní spor prohraje. Podle mých informací je žaloba koncipována podobně jako v předchozích řízeních, kdy Praha rovněž neuspěla,“ uvádí Ondřej Boháč, který se na magistrátu věnuje územnímu plánování.

Upozorňuje například na to, že soud v minulosti vyňal ze zmiňovaných Zásad územního rozvoje část obchvatu na východě Prahy, která měla procházet v blízkosti Běchovic. Tento verdikt dostavbu důležitého úseku Pražského okruhu zkomplikoval.

Vlaky uprostřed sídliště

Takzvané Rychlé spojení mezi Prahou a Benešovem má následné navázat na koleje do Brna. Se spuštěním stavby nové trati sice správci železnice nepočítají před rokem 2020, nicméně soudní výmaz této trasy by pro ně znamenal velkou nepříjemnost.

„V případě soudní výhry pana Pawlowského by to samozřejmé komplikace byla. Bylo by nutné hledat jiná, pravděpodobně nákladnější řešení,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Tvrdí, že lidé z jeho úřadu i správa železnice se snaží s podnikatelem dospět ke kompromisu. To je však složité, nové domy a vysokorychlostní trať – to nejde příliš dohromady.

„Za určitých okolností to možné je, nicméně náklady na protihlukové opatření by musel nést soukromý investor,“ zdůraznil Jakub Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty, která má v Česku na starosti většinu železničních tratí.

Věří však, že podnikatel u soudu radikální změnu neprosadí. „Podle nás je nepravděpodobné, že by developer uspěl u soudu se svým návrhem. V praxi by to znamenalo popření celé logiky ochrany území za účelem stavby veřejného zájmu,“ podotýká Ptačinský.

Nájemné v paláci i metro na Národní

Společnost Sebastiana Pawlowského je zatím ve svých vyjádřeních zdrženlivá. „Počkáme raději na pravomocné rozhodnutí. Do té doby by to byly jen hypotetické úvahy,“ sdělila k položených otázkám Pawlowského asistentka Kateřina Dietzscholdová.

Sebastian Pawlowski je byznysmenem, jehož jméno zní v pražské politice často. Jeho společnost Copa Retail například hlavnímu městu pronajala v roce 2006 Škodův palác v centru města jako sídlo pro úředníky. Na dvacet let, celkem zhruba za čtyři miliardy, přestože mělo příležitost budovu za 1,2 miliardy koupit.

Kvůli stavbě kancelářského komplexu Copa centrum nad stanicí metra Národní třída zase není možné na této zastávce vystoupit ani nastoupit.