Předsedou představenstva Českých drah bude i v dalších pěti letech generální ředitel společnosti Petr Žaluda (46). Rozhodla o tom dnes jednomyslně dozorčí rada společnosti, oznámil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Žaluda pro volbu neměl protikandidáta.

"Žaluda byl zvolen všemi hlasy," říká člen dozorčí rady Jaroslav Pejša.
 
Žaluda firmě šéfuje pět let. Během té doby se v ČD masivně investovalo do obnovy vozového parku a firma si vyjednala lepší smlouvy se státem i kraji. Nyní ale Žaluda musí čelit nástupu konkurence na českou železnici i ztrátám dceřiné firmy ČD Cargo, která se věnuje nákladní dopravě.

Majitel konkurenčního RegioJetu Radim Jančura se navíc zasazoval o odvolání Žaludy z čela Českých drah. Šéf ČD podle něj zhoršil hospodářskou situaci drah a manipuloval s informacemi o státních dotacích.

Jančura požadoval po ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi, aby znovuzvolení Žaludy zabránil, ministr ale prohlásil, že k výměně na postu šéfa drah nevidí závažnější důvod.

 

České dráhy mají v liberalizované nákladní železniční dopravě a v osobní dopravě dominantní pozici. Firma zaměstnává zhruba 16 000 osob.

Za Žaludova působení se v roce 2010 poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů Kč proti předchozí ztrátě 1,06 miliardy korun. Žaluda dříve odhadl, že České dráhy za loňský rok pravděpodobně zvýšily provozní zisk i tržby. ČD Cargo ale za loňský rok skočí ve ztrátě zhruba dvě miliardy korun.

Žaluda už dříve řekl, že chce v případě prodloužení mandátu zahájit miliardový prodej drážního majetku. Za získané peníze hodlá obnovit vozový park.

"Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi. K tomu musí zavelet ministr dopravy. Ale doufám, že tento proces bude během letoška zahájen," řekl internetovému deníku Insider.

Podle serveru poukazuje šéf ČD na absenci jasné strategie státu v železniční dopravě, neboť během pěti let od jeho jmenování do čela Českých drah se vystřídalo sedm ministrů dopravy.