Síť rychlého občerstvení McDonald’s v Česku loni zvýšila tržby na 4,6 miliardy korun, což je zhruba o 200 milionů korun více než v předchozím roce. "Lidé díky dobré ekonomické situaci více utrácejí," říká finanční ředitelka českého McDonald’s Ivana Prosecká.

Stejně jako ostatní tuzemské podniky ovšem firma bojuje s nedostatkem pracovníků, řeší také rostoucí ceny potravin. Fastfoodový řetězec proto zvažuje zdražení, protože musí zvyšovat mzdy a reagovat na inflaci, která prodražuje výrobu hamburgerů. Bojí se ovšem ztráty zákazníků.

"Největším rizikem je vysoká zaměstnanost. Smysl našeho podnikání závisí na počtu pracovníků v našich restauracích, jejich nedostatek řešíme ve všech provozovnách," potvrzuje Prosecká.

Zatímco množství pracovní síly dostupné na trhu se výrazněji nemění, počet ekonomických příležitostí roste. Zaměstnavatelé nabízeli v květnu přes úřady práce rekordních 174 tisíc volných pracovních míst, na jedno volné pracovní místo připadalo v průměru méně než 1,8 uchazeče.

Prosecká odhaduje, že McDonald’s ve svých 95 restauracích postrádá dohromady asi 150 lidí na plný úvazek. Potřebuje také další brigádníky. Aby si firma udržela zaměstnance, láká je na zvyšování platů a zaměstnanecké benefity. Mzdy naposledy plošně zvedala na začátku letošního června - díky tomu se jí podařilo nabrat dostatek brigádníků alespoň na letní měsíce.

"Nejsložitější je získat zaměstnance přímo na pobočky. Většině lidí, kteří mají maturitu, se zdá práce v provozovnách podřadná. Abychom zaměstnance v restauracích udrželi, snažíme se jim nabízet například poziční růst," říká Prosecká.

Pokud McDonald’s nenajde pracovníky z Česka, zkusí to v zahraničí. "Rádi bychom přijímali pracovníky z Ukrajiny a dalších zemí. Tréninkové materiály máme připravené v různých jazycích," uvádí finanční ředitelka. Zaměstnávání Ukrajinců bude nyní jednodušší. Senát v červnu schválil novelu zákona o zaměstnanosti, díky níž mohou pracovníky ze zemí mimo Evropskou unii zaměstnávat agentury práce, které je budou firmám půjčovat.

Náklady na výrobu hamburgerů zvyšuje i inflace. Celkový růst cen v Česku v květnu zrychlil meziročně na 2,4 procenta, nejvíce stoupají právě ceny potravin a nealkoholických nápojů. "Když upravujeme ceny, vždy k vývoji inflace přihlížíme. Cena surovin se zvyšuje, výrazně roste například u hovězího masa," říká finanční ředitelka.

Jejím úkolem je tedy najít způsob, jak se vyrovnat s růstem nákladů a přitom udržet zákazníky. V McDonald’s nakupují podle posledního průzkumu agentury Nielsen Admosphere dvě třetiny české populace (průzkum probíhal na vzorku 513 uživatelů internetu starších patnácti let). V průměru za jednu návštěvu ve fastfoodu utrácejí 188 korun a na zvyšování cen jsou citliví.

"Nijak výrazně jsme nezdražovali od roku 2012. Tenkrát jsme zvedli cenu cheesburgeru o pět korun a řadu zákazníků tím ztratili," říká Prosecká. "Přestože roste průměrná částka, kterou zákazníci v našich restauracích utratí, potřebujeme, aby je navštěvovalo více lidí. Musíme tedy uspokojit i ty, kteří si přijdou jenom pro hamburger," vysvětluje. Případným zdražováním se nicméně bude McDonald’s v nejbližší době intenzivně zabývat.

O cenách navíc nerozhoduje jen centrální vedení, protože společnost řídí pouze 15 restaurací v Česku. Více než dvě třetiny patří franšízantům, kteří mají při rozhodování o cenách volnou ruku. "Chceme působit jako jednotná značka. Kvalita našich výrobků se neliší, ale nemůžeme licenčním partnerům mluvit do organizačních záležitostí. Pokud se tedy rozhodnou, že zdraží, neovlivníme to. To je také důvod, proč jsou ceny v jednotlivých restauracích rozdílné," vysvětluje Prosecká.

S poklesem návštěvnosti se McDonald’s výrazně potýkal na americkém trhu. Společnost na to začátkem roku reagovala zavedením rozvážek jídla do domu. Novinku od června testuje už i v Evropě. První rozvážky si mohou objednat lidé ve Velké Británii a ve Francii. Do Česka se rozvozy podle Prosecké dostanou nejpozději do dvou let, stejně jako možnost objednávání jídla z mobilního telefonu.

McDonald’s v Česku nyní láká na novou podobu prodejen. Cílem je garantovat čerstvost pokrmů, protože jídlo se začíná připravovat až v okamžiku, kdy si ho zákazník objedná. Podle Prosecké začal McDonald’s také vyrábět některé produkty pouze z českého masa a nabízí lidem možnost nahlédnout pomocí internetu do virtuální kuchyně společnosti, kde najdou informace o složení produktů a původu surovin.