Spotřeba nealkoholických nápojů po celém světě meziročně stoupá. Pro byznys největších výrobců limonád však už není rozhodující prodej kolových nápojů, jako tomu bylo v minulosti. Kolu pijí méně lidé v Americe, Evropě i Austrálii. Česko je ale za světovým trendem pozadu.

Pokles zájmu zákazníků se nejvíce projevuje na trhu v Severní Americe. Zákazníci kupují spíše zdravější produkty a nápoje se sníženým obsahem cukru. Evropští výrobci nealkoholických nápojů se proto do roku 2020 zavázali snížit množství přidaného cukru ve všech výrobcích o 10 procent. Podle Unie evropských asociací nealkoholických nápojů (UNESDA) se jedná o největší redukci přidaného cukru v nealkoholických nápojích od roku 2000.

V roce 2015 lidé po celém světě vypili asi 1,934 bilionu litrů nealkoholických nápojů, loni to bylo asi o 43 miliard litrů více. Zatímco nejvýrazněji rostl zájem zákazníků o balenou vodu, ledové čaje a energetické drinky, koly se po celém světě loni vypilo asi o 171 milionů litrů méně než v roce 2015. Vyplývá to z posledních statistik společnosti GlobalData Wisdom, která se zabývá mezinárodním průzkumem trhu.

Pokles zájmu o kolové produkty potvrzují i hospodářské výsledky největších světových výrobců nealkoholických nápojů. Příjmy společnosti Coca-Cola klesají již osmé čtvrtletí za sebou. Její zisk v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 20 procent. Celkové tržby společnosti poklesly meziročně o 11 procent na 9,12 miliardy dolarů.

Firma také v úterý oznámila, že v zájmu posílení úspor a vzhledem ke slábnoucí světové poptávce po sycených limonádách zruší 1200 pracovních míst. Navzdory hospodářským výsledkům je hodnota akcií společnosti o pět procent výš než na začátku roku. Investoři se od společnosti neodvracejí, její akcie mohou být pro řadu z nich atraktivní díky zajímavému dividendovému výnosu, který se pohybuje kolem 3,5 procenta.

Hospodářské výsledky Coca-Coly (mil. USD)
Zdroj: Coca-Cola

Pozitivní hospodářský vývoj naopak zaznamenala společnost PepsiCo. Akcie amerického výrobce nealkoholických nápojů a cukrovinek PepsiCo od začátku roku posílily dokonce o 9 procent. Dividenta je ve výši 2,6 procenta. Zisk společnosti za první čtvrtletí meziročně vzrostl o 42 procent na 1,32 miliardy dolarů (32,6 miliardy korun), nesouvisí to však s prodejem kolových produktů. Firma uvedla, že za tím stojí investice do výroby zdravějších nápojů a snacků, jejich prodej tvoří už více než 45 procent tržeb společnosti.

Hospodářské výsledky PepsiCo (mil. USD)
Zdroj: PepsiCo

Větší zájem o zdravější životní styl a správnou výživu mají i Češi. Zdejší výrobci nealkoholických nápojů pozorují, že lidé více vyhledávají nápoje se sníženým obsahem kalorií. "Stoupá obliba light variant nápojů. Letos například vidíme výrazný nárůst prodejů Coca-Coly Zero. Spotřebitelé, kteří si hlídají příjem kalorií, se nedívají pouze na výživové hodnoty, ale také na velikost porcí, proto mají větší zájem o nápoje v plechovkách," tvrdí Michal Blaško, ředitel marketingu společnosti Coca-Cola ČR a SR.

"Spotřeba cukru v České republice se pohybuje okolo 36 kilogramů na osobu za rok, správně by měla být asi poloviční. Nápojem hasíme žízeň, ale zároveň přijímáme cukr ukrytý v tekutině, a to ve velkém množství. Litr klasické Coca-Coly obsahuje asi 110 gramů cukru. Menší obsahu cukru v nápojích je správným krokem ke snížení nadváhy, obezity, případně i výskytu cukrovky," komentuje pro HN diabetolog Jan Brož z Fakultní nemocnice v Motole.

Přestože Češi se také více zaměřují na nákup zdravějších výrobků, nepotvrzují mezinárodní trend klesající obliby koly. V České republice se její spotřeba za poslední tři roky příliš nezměnila. Zdejší spotřebitelé průměrně vypijí asi 280 milionů litrů koly každý rok, což znamená více než dvoutřetinový podíl na celkové spotřebě všech nealkoholických sycených nápojů v tuzemsku.

Tržby z prodeje nealkoholických nápojů (mil. Kč)
Poznámka: Zahrnuty jsou obchody s potravinami a smíšeným zbožím. Zahrnuty nejsou Makro a prodeje na čerpacích stanicích. Pravá osa jsou tržby v milionech Kč. Levá osa zobrazuje procentuální změnu mezi roky 2015 a 2016. Zdroj dat: Nielsen

Prodej koly tvoří 72procentní podíl celkových tržeb prodejců nealkoholických nápojů, protože její cena je průměrně o čtvrtinu vyšší než u ostatních výrobků na trhu. Vyplývá to z dat společnosti Nielsen, která sleduje chování spotřebitelů na evropských trzích.

"V posledních letech se nám daří podíl sycených limonád na českém trhu zvyšovat, loni jsme dosáhli na dvacetiprocentní podíl. Letos plánujeme pokračovat přibližně ve stejném růstu. Kolová Pepsi patří stále mezi naše klíčové výrobky, její prodeje nám rostou také," komentoval situaci na trhu Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR a SR.

Češi nejvíce pijí balenou vodu, její prodej se zvyšuje každý rok. "V dlouhodobém horizontu spotřeba nealkoholických nápojů v České republice spíše klesá. Kvalitní balená minerální a pramenitá voda v tomto ohledu tvoří výjimku, její spotřeba každoročně stabilně roste," popsal trendy Zdeněk Huml, ředitel Svazu výrobců nealkoholických nápojů. Tento trend potvrzují i objemy prodejů českého výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo CZ. Prodej balené vody Toma, kterou společnost vyrábí, se meziročně zvýšil asi o 20 procent.

Ve srovnání se spotřebiteli jiných evropských států patří Češi podle UNESDA k průměru. V přepočtu na jednoho obyvatele vypije každý Čech něco přes 200 litrů nealkoholických nápojů za rok. Největší spotřebu má Německo, každý obyvatel si zde dopřeje přes 350 litrů.

 Prodeje nealkoholických nápojů (tis. litrů)
 
Poznámka: Zahrnuty jsou obchody s potravinami a smíšeným zbožím. Zahrnuty nejsou Makro a prodeje na čerpacích stanicích. Pravá osa je prodaný objem v tisících litrů. Levá osa zobrazuje procentuální změnu mezi roky 2015 a 2016. Zdroj dat: Nielsen