Mobilní operátor O2 následuje Vodafone a T-Mobile a přichází s novými neomezenými tarify, u kterých nabízí větší příděl mobilního internetu. Podle všeho tak firma stejně jako zbylí dva konkurenti reaguje na nynější tlak politiků a veřejnosti, která volá po zlevňování mobilních dat v Česku, jejichž ceny doposud patří k nejvyšším v Evropě.

O2 své nové neomezené tarify s názvem "Spolu" představilo ve čtvrtek a začne je prodávat od 3. května. V balíčcích operátor nabízí tři až pět gigabytů dat. Tedy mnohem více, než kolik zatím zákazníkům dává u svého nejběžnějšího neomezeného tarifu s 1,5 GB dat za 749 korun měsíčně.

Nové tarify nejsou pro každého

K novým nabídkám se ale nedostane každý. Balíčky jsou určené jen tří- až čtyřčlenným rodinám nebo stejně velkým drobným podnikům. Tyto skupiny o ně navíc mohou požádat, pouze pokud si předplatí internetovou televizi O2 TV. Měsíčně pak za celý balíček včetně televizního předplatného vydají od dvou do tří tisíc korun. Za nejlevnější verzi tarifu tak jeden člen tříčlenné rodiny zaplatí 566 korun, což zahrnuje volání, psaní SMS a využívání 3 GB mobilního internetu. K tomu ale rodina nebo malý podnik musí připočíst ještě 299 korun měsíčně za internetovou televizi. A kdo chce mít více internetu, ten ještě za příděl 5 GB dat musí na každé SIM kartě v rámci skupiny připlatit stokorunu.

"Při vytváření balíčků jsme kladli důraz především na flexibilitu," říká šéf O2 Tomáš Budník, který si za tím představuje kombinaci mobilních a televizních služeb. Jeho operátor prý v předešlých dvou měsících na vybraných prodejnách testoval různé tarifní nabídky. "A právě o tuto byl v pilotním provozu obrovský zájem. Již nyní ji využívají stovky českých rodin," tvrdí Budník.

Podle šéfa spotřebitelské organizace Telefonující.cz Svatopluka Bartíka nová nabídka O2 pro zákazníky příliš lákavá není. "Třeba v Rakousku vám žádný z operátorů nenabízí žádné televize nebo nabídky telefonů. Zákazníkům tam zkrátka poskytují přesně to, co potřebují a vyžadují," míní Bartík. Strážce tuzemského mobilního trhu – Český telekomunikační úřad (ČTÚ) – vítá "každou změnu, která koncovým zákazníkům ve výsledku zlevní účty za datové a telefonní služby a přinese více dat". "Očekáváme však, že změny, které by bylo možné pojmenovat jako datové jaro, teprve přijdou," říká mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Konkurenti se činí trochu víc

Nabídka od O2 oproti dvojici zbylých konkurentů příliš neobstojí. Nejvíce se jeho nové balíčky podobají rodinnému tarifu Red+ od Vodafonu. Ten za 2499 korun čtyřčlenné rodině nabízí celkem 42 gigabytů dat. Jeden člen domácnosti tak za 10,5 GB mobilního internetu zaplatí necelých 625 korun. Rodinný balíček od O2 oproti tomu v základu stojí 1999 korun (včetně TV předplatného), za čtvrtého člena domácnosti je pak třeba připlatit alespoň 499 korun. Společnost Petra Kellnera ovšem za podobnou cenu nabízí jednomu uživateli pouze 3 GB dat. Dražší verze s 5 GB dat pak pro čtyřčlennou rodinu vychází na 3065 korun, tedy 766 korun na jednoho. A to je jen o pár korun méně, než kolik nabízí T-Mobile, další z konkurentů, za srovnatelný individuální balíček se 4 GB mobilního internetu.

Nové nabídky operátorů
  Velikost rodinného balíčku (v GB) Cena za rodinný balíček (v Kč)
Cena pro jednotlivce (v Kč)
Objem dat pro jednotlivce
O2* 10,5 2498 624,5 1,5 – 3 GB**
Vodafone 42 2499 625 10,5 GB
T-Mobile rodinný tarif nenabízí rodinný tarif nenabízí 799*** 4 GB
*Verze základního tarifu pro čtyřčlennou rodinu. V cenách je započten i poplatek za O2 TV ve výši 299 korun.
** U nejlevnější verze tarifu má čtvrtý člen rodiny pouze 1,5 GB dat. Ostatní tři uživatelé pak mají nárok na 3 GB.
*** Jedná se o individuální tarif, který si sjednává každý zákazník sám.

"Chceme více diváků pro naši televizi"

O2 přiznává, že jedním z jeho hlavních cílů je novými balíčky přilákat k jeho televizi více lidí. "O2 TV má více než 220 tisíc zákazníků. Věříme, že nová nabídka osloví jak současné zákazníky, kteří některé naše služby už využívají, tak i nové," uvádí mluvčí firmy Lucie Pecháčková.

Příděl internetu, který poskytují nové mobilní tarify, většině klientů pro sledování internetové televize O2 nevystačí. Proto operátor ještě nabízí, aby si rodina do nového balíčku přidala i její internetové připojení na doma, na které se v takovém případě vztahuje stokorunová sleva. Na nové tarifní nabídky mohou přejít i stávající zákazníci, kteří už O2 TV i domácí internet operátora využívají. O2 jim v takovém případě slibuje až 35procentní úsporu stávajících nákladů. Celá nynější strategie operátora přitom vede k tomu, aby jeho zákazníci využívali co nejvíce jeho služeb a navíc neodcházeli ke konkurenci. Při zvolení tohoto rodinného balíčku se totiž musí člověk O2 upsat na další dva roky.

Firma nyní zákazníky chlácholí, že nabídku může ještě vylepšit. "V případě, že bude mezi zákazníky zájem, nevylučujeme, že ji upravíme nebo rozšíříme," říká mluvčí Pecháčková. Operátor by měl navíc do měsíce přijít také s upravenými tarify pro jednotlivce, které změní v souvislosti s červnovým ukončením roamingu v Evropské unii. Zatím ale není jasné, zda individuální balíčky O2 zlevní nebo v nich operátor nabídne alespoň více mobilního internetu. "Konkrétní podobu nabídky nyní nezveřejňujeme, zákazníky o ní budeme včas informovat," uvádí Pecháčková.

Do změn svých nabídek mobilních tarifů se trojka tuzemských mobilních operátorů pustila od začátku letošního roku. Na telekomunikační firmy od ledna začal tlačit premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který si uvědomil, že Češi za internet v mobilu platí skoro nejvíc ze všech Evropanů, a začal tedy požadovat zlevňování těchto služeb. Především proto, aby posbíral politické body před blížícími se říjnovými volbami. K Sobotkovu tlaku se následně připojila veřejnost i Český telekomunikační úřad, který na tuzemský mobilní trh dohlíží. Politici navrhli, aby byli operátoři za své případné přečiny více pokutováni než dosud a aby navíc mohlo docházet ke snadnějšímu přecházení klientů mezi operátory, což má vést ke zvýšení konkurence na trhu.

Na volání po vylepšených mobilních tarifech nejprve v únoru reagoval Vodafone, který přišel s již zmiňovaným rodinným tarifem. Koncem března pak následoval T-Mobile, který u většiny svých tarifů zvýšil objem mobilního internetu. K tomu ale mírně zdražil.