Muži mají v Česku na podnikání výrazně větší vliv než ženy. Zároveň ovládají podstatně větší firmy. "Čím vyšší tržby společnost vykazuje, tím nižší je zastoupení ženských firem v rámci podnikatelské základny," říká Petra Štěpánová, analytička společnosti Bisnode, která udělala průzkum o genderovém zastoupení mužů a žen v podnikání.

V České republice je téměř 490 tisíc společností s ručením omezeným a akciových společností – 57 procent vlastní muži, 14 procent ženy a v případě 29 procent nemá právnická osoba či firma nadpolovičního vlastníka.

Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode se muži nejčastěji pohybují v dopravě nebo stavitelství. Ženy naopak hlavně podnikají v účetnictví, auditu či daních."Ženy velmi často podnikají z nutnosti, a tak není překvapením, že se jako majoritní majitelky prosazují v menších firmách," dodává Štěpánová.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Přestože velkým firmám šéfují muži, do vlastního podnikání se vrhá stále více žen. Podle průzkumné agentury Ipsos a Asociace malých a středních podniků a živnostníků v roce 2015 vzrostl počet podnikatelek o 7223, zatímco mužů přibylo 609. Za větším počtem podnikatelek většinou stojí nástup na mateřskou dovolenou a následný nepodařený návrat do zaměstnání nebo ztráta práce ve vyšším věku. 

"Nejdou tolik za úspěchem, ale pragmaticky za výsledkem, jsou obchodně rafinované, nemají takové ego jako chlapi a dokážou snáze rozeznat rizika. Na druhou stranu jsou někdy zbytečně emotivní, nedávají si vysoké cíle, někdy vůbec neriskují a dost se ohlíží dozadu," hodnotí předseda  Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček fakt, že ženy řídí menší firmy. 

Dodává, že podnikatelky se také mnohdy pohybují v oborech, kde se nevydělávají velké peníze. Více než finance je pro ně podstatné, aby je práce bavila. Ostatně to potvrzuje i průzkum Ipsosu, podle kterého je dobrý výdělek u žen na hodnotovém žebříčku daleko za smysluplnou prací, zábavou a časem na rodinu.

"Neděláme to primárně proto, aby z toho byly stamiliony, a víme, že se pohybujeme v oboru, kde to ani nejde," souhlasí spoluzakladatelka firmy České ghíčko Andrea Dostálová. Společně s Dominikou Flídrovou roky pracovaly jako zdravotní sestry. Před třemi lety rozjely výrobu másla ghí, které se nepřipaluje, neobsahuje laktózu a i bez chlazení vydrží až rok. Dnes řídí ryze ženskou firmu, kde pracuje třináct zaměstnankyň a měsíčně utrží okolo milionu korun.

"Kdybych prodávala třeba techniku, tak bych měla stejné výsledky jako muž. Není to problém muž a žena, ale v oboru," myslí si Dostálová. 

Podle dat zpracovaných společností Bisnode nejvíc žen podniká v Karlovarském kraji (16,9 procent) a ve Středočeském kraji (15,7 procent). Mužští vlastníci jsou nejvíc v Pardubickém kraji (64,6 procent) a na Vysočině (62,4 procent). V Praze patří třetina firem právnické osobě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist