Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. E-shopů mírně ubývá třetím rokem v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc  37 200. Sortiment tuzemských e-shopů se loni rozšířil o pětinu. Do on-line nabídky se dostává zboží, které bylo ještě nedávno dominantou kamenných prodejen. Nejvýrazněji, o 63 procent meziročně, loni vzrostl on-line prodej potravin, oblečení se prodalo o 33 procent více. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.

"Češi začínají on-line nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Kromě potravin a oblečení rychle rostl on-line prodej dětského zboží a produktů v kategorii dům a zahrada (oboje o 24 procent). Prodejům po internetu dominuje nadále elektronika s podílem 51 procent. Desetinu trhu má kategorie dům a zahrada, devět procent oblečení, pět procent kosmetika.

Víc než třetina (35 procent) lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku, 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Dalších 17 procent platí kartou on-line a devět procent využívá bankovní převod.

Vlastní kamennou prodejnu má 9000 internetových obchodů. Podle Heureky dosáhl podíl návštěv z mobilu a tabletu loni 37 procent. Podíl e-shopů, které měly svoje stránky uzpůsobené pro nákup z mobilních zařízení, stoupl o deset procentních bodů rovněž na 37 procent.

Češi loni utratili v tuzemských internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun.