Pražsko-ostravský řetězec fitness studií Pure Jatomi se svou červencovou nabídku členství za poloviční cenu rozhodl propagovat pomocí dětinského vizuálu ženské zadnice s "objevným" sloganem "Léto za půlku".

Zaskočeni tímto prvoplánovým a - dle našeho názoru - sexistickým spojením promoakce a erotiky požádali jsme o názor reklamní odborníky, píše týdeník M&M. A nemohli jsme než souhlasit s Tomášem Kopečným, kreativním ředitelem Scholz & Friends Praha, podle kterého se jednalo o "šílenou a naprosto prvoplánovou záležitost". Nemohli jsme ale též než lehce přitakat Kopečnému i jeho kolegovi Miroslavu Pomikalovi z Young & Rubicam, když se shodli na tom, že je to vlastně pořád ještě "hezký záběr". To jsme totiž ještě netušili, co nás čeká...

Mironet je taky "za půlku"

Prodejce počítačů a "černé elektroniky" Mironet Computers aktuálně na billboardech a svém facebookovém profilu propaguje svou červencovou promoakci, v jejímž rámci nabízí tonery za polovinu. Ano, čtete správně: za půlku. A jsme doma. Na vizuálech se špulí slečna v bikinách a na zadečku nemá samozřejmě nic jiného než nápis "Tiskni za půlku". Už zase - říkáte si s námi?

"Za ta léta konání ,Prasátečka' jsem viděla tolik reklam ,za půlku', že už mě nic nepřekvapí. Snad jen to, že je s tím ještě někdo schopen přijít," říká Petra Havlíková z občanského sdružení Nesehnutí, koordinátorka projektu Sexistické prasátečko, který upozorňuje na nejkřiklavější případy sexismu, stereotypizace a předsudků v reklamě.

Jsou i "větší špeky"

"Je to ovšem ta jednodušší a mírnější forma sexistické reklamy. V naší soutěži vyhrávají větší špeky," připouští Havlíková. Upozorňuje však, že podle jejích informací se například organizace Česká ženská lobby již rozhodla, že kvůli této reklamě nebude dále služby Mironetu využívat.

Ale nespokojeny nejsou pouze aktivistky. "Je to reklama na tisk za polovic, ale už jenom psát o tom je vlastně plýtvání papírem. Je to zatím nejpitomější a nejurážlivější kousek, co jsem letos viděl - a že už jsem viděl pěkné hovadiny. Když vidím takové reklamy, stydím se, že v tom vůbec dělám. Ať už to má na triku kdokoliv, měl by být přivázaný ke sloupu před Rudolfinem v době konání Louskáčku a zodpovědní členové reklamní komunity by ho měli zasypat shnilým ovocem. Co ty na to, Hadji?" ptá se Will Rust, kreativní ředitel Ogilvy & Mather, svého kolegy Hadje Moussy z DDB Praha, novopečeného předsedy Art Directors Clubu.

Zneužívá to ženy i muže

"Výborný nápad, Wille," potvrzuje Moussa. "Tahle reklama je bezesporu urážlivá a nevkusná. Uráží bez ohledu na pohlaví. Především tím, jak je stupidní. Člověk se cítí trapně, jen když o tom má psát... Nezneužívá ale jen ženy, je ofenzivní i vůči mužům. Tento kousek zneužívá mužskou sexualitu. Každý muž se rád podívá na hezký zadek. Zde je ale zadek zneužit k reklamnímu sdělení. To je doslova rána pod pás," vysvětluje své stanovisko předseda stavovské organizace reklamních kreativců.