Otec rodiny přijíždí z práce, auto poháněné elektřinou zastaví před domem a kabelem ho zapojí do zásuvky ve zdi. Zatímco vůz parkuje, manželka z jeho baterie čerpá elektřinu k vaření večeře – elektromobil totiž napájí sporák i myčku nádobí. Tato energie navíc stojí minimum peněz, auto se totiž ráno nabilo ze solárních panelů umístěných na střeše.

Něco takového zní v Česku jako odvážná futuristická vize, v Japonsku ale tento systém začali testovat už letos v červnu.

O svých poznatcích, jak uzpůsobit města a bydlení lidí tak, aby byly co nejšetrnější k životnímu prostředí a dokázaly uspořit energii, přednášeli japonští vědci v úterý v Praze.

Úspora energie - sedmdesát procent

Elektromobily jako dopravní prostředek i jako baterii pro domácnost začala v Japonsku testovat automobilka Nissan.

"Je zbytečné, aby auto jen stálo před domem. Pokud se naučíme jeho energii využívat, můžeme uspořit náklady na energii pro provoz domu až o 70 procent. Auto se může nabíjet z obnovitelných zdrojů, jako jsou právě solární panely nebo větrné elektrárny," vysvětluje Hiroshi Horie z Nissanu.

Vůz navíc může v případě živelních katastrof sloužit jako záložní zdroj například pro výtahy nebo čerpání vody.

"Při rozsáhlých zemětřeseních, jako jsme zažili v Japonsku, byla právě o záložní zdroje elektřiny nouze. Elektromobily v takových případech mohou velice dobře posloužit," podotýká Horie.

Elektromobil jako záložní zdroj zapojil Nissan letos v kancelářské budově v Tokiu. "O elektromobily je stále větší zájem, jen naše automobilka jich prodala téměř čtyřicet tisíc," říká Horie. Nissan proto podobný systém hodlá testovat i v Evropě, se zapojováním začal třeba ve Španělsku.

"Problémem ale je, že stále není jednotná norma pro zásuvky a pro dobíjecí sítě. Lidi také často odradí vysoká cena elektromobilu a poměrně krátká vzdálenost dojezdu," připouští.

Cena elektromobilu dosahuje zhruba osmi set tisíc korun a dojezdová vzdálenost na jedno nabití je zhruba 150 kilometrů.

Související