Miliardář a majitel společností Tesla Motors nebo SpaceX Elon Musk publikoval podrobnější plány svého projektu Hyperloop v 57stránkovém dokumentu, který volně zpřístupnil v pondělí před třiadvacátou hodinou středoevropského času. Ačkoli se plány zdají být jako ze sci-fi filmu, Musk tvrdí, že všechny komponenty již jsou vynalezeny. Cestovat v tubách rychlostí 1220 kilometrů v hodině by tak mohli první lidé do deseti let.

Zveřejnění plánů potvrdilo nejčastější spekulace o celém projektu: Půjde o uzavřené ocelové potrubí, ve kterém se budou nadzvukovou rychlostí na vzduchovém polštáři pohybovat kapsle s cestujícími. Kapsle se bude pohybovat pomocí vzduchových ložisek (jejichž princip sám Musk přirovnává ke stolní hře air hockey) v kombinaci s lineárním elektromotorem, který kapsli "nakopne" přibližně každých 70 kilometrů. Tuba bude pokryta solárním systémem, který má podle propočtů zajistit dostatek energie i pro provoz v noci.

O funkčnosti jako takové je ale přesvědčen. "Dříve, než přijdeme s opravdovou teleportací, což bude samozřejmě skvělé (někdo to prosím udělejte), jediným možným řešením pro superrychlé cestování je postavit nad nebo pod zemí potrubí, ve kterém se nachází speciální prostředí," napsal Musk v úvodu své studie. Tam také přiznává, že má ještě celý koncept nepochybně mnoho nedokonalostí a bude rád, pokud ho na ně kdokoli upozorní na e-mailu hyperloop@spacex.com.

"Sestrojit prototyp by mi trvalo jeden až dva roky, pokud by to byla moje priorita," okomentoval možnost realizace dvaačtyřicátník, který stojí za společnostmi PayPal, Tesla Motors nebo SpaceX. "Protože to ale moje priorita není, pravděpodobnější je vznik prototypu za tři až čtyři roky," dodal s tím, že do pěti let od sestavení prototypu by již první pasažéři mohli cestovat mezi Los Angeles a San Franciskem.

Musk počítá s tím, že celý systém Hyperloop bude schopen přepravit člověka nebo náklad mezi San Franciskem a Los Angeles za 35 minut. "Kapsle pro cestující budou cestovat vnitřkem tuby každé dvě minuty a ve špičce každých třicet sekund," předesílá budoucí jízdní řád futuristického prostředku.  

Elon Musk

Ačkoli plány na Hyperloop vypadají značně nadneseně a futuristicky, vzhledem k pověsti podnikatele a vynálezce Muska je třeba je brát vážně.

Miliardář Musk totiž už ve svých dvanácti letech prodal první počítačovou hru, kterou naprogramoval, a stojí třeba za projekty on-line platební metody PayPal či výroby luxusních elektromobilů pod značkou Tesla Motors.

Jeho soukromé vesmírné lodě nahradily při letech na oběžnou dráhu vysloužilé americké raketoplány.

Podle dokumentu počítá návrh se dvěma základními podobami: lehčí osobní s kapslemi pro 28 cestujících a větší, nákladní, která v kapsli přepraví tři automobily. Osobní tuby mají mít maximální rozměry 1,35 metru (šířka) krát 1,10 metru (výška). Kapsle by se měly pohybovat rychlostí 1220 kilometrů v hodině. To nakonec tedy není více než je rychlost zvuku, ale pouze její 0,91násobek.

Potrubí má být mnohem levnější než plánovaná železnice

Už dříve americký miliardář uvedl, že ho k vytvoření "potrubní dálnice" inspiroval kalifornský plán na vybudování železniční rychlodráhy propojující největší města. Inspiroval ho v tom, jak mu připadal zastaralý a donutil ho vymyslet lepší řešení. Právě s rychlovlaky tak svůj nápad srovnává. Zejména co se náročnosti a ekonomičnosti týče. "Kapsle a motory jsou mnohem levnější než samotná tuba. Ta přijde na několik miliard dolarů. I to je ale výrazně méně v porovnání s několika desítkami miliard dolarů, se kterými se počítá na stavbu kalifornské rychlodráhy," tvrdí Musk, který je přesvědčen, že se projekt rychlovlaků z avizovaných 70 miliard prodraží na více než sto.

A jak bude nový dopravní prostředek pohodlný a bezpečný? Podle Muskových slov z krátné tiskové konference, která následovala po zveřejnění projektu, bude cestování samozřejmě bezpečnější než to současné. "Pro Hyperloop bude extrémně obtížné havarovat. Nemůže totiž spadnout z nebe ani vykolejit," nechal se slyšet. Samotný pocit z jízdy podle něj bude podobný jako při letu letadlem. Díky konstrukci by pasažéři neměli cítit výrazné přetížení. 

Podle Muska by měl být celý systém, díky umístění na nadzemních pilířích také odolný vůči seizmickým otřesům. I když jen do jisté míry. "Pokud zemětřesení celou L.A. srovná se zemí, tak předpokládám, že Hyperloop také," dodal.

Zveřejnění předcházel měsíc plný spekulací

Pondělní zveřejnění detailů provázela velká očekávání. Musk v červenci "oznámil, že oznámí" detaily o Hyperloopu v srpnu. Od té chvíle se objevilo mnoho spekulací ohledně přibližné podoby projektu. V amerických médiích byl jako příklad podobné technologie často uváděn i projekt colorádské společnosti ET3. Sám Musk ale do té doby oficiálně řekl pouze to, že Hyperloop bude "něco mezi Concordem, Railgunem a stolem na air hokej". 

O něco sdílnější než při popisu technických detailů byl na poli obchodních plánů. Kvůli zaneprázdněnosti raketami a elektromobily se rozhodl publikovat projet Hyperloomu jako "open source", vystavit ho připomínkám veřejnosti a nechat na potenciálních investorech, zda a jak jej realizují.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru