Pro inženýra Tibora Jurčíka byly poslední roky společného státu nezapomenutelným obdobím. Jako jeden z řady kvalitářů Povážských strojíren dohlížel na rozjezd výroby nového motoru pro proudové letouny.

"Na práci jsme byli nesmírně hrdí. Už nešlo jen o nějaké dílčí komponenty, najednou jsme tady v Povážské Bystrici plánovali vyrábět celé proudové motory. A to dokonce jako jediní v republice," vzpomíná.

Éra motorů známých jako DV-2 neboli Dněpr-Váh však neměla mít dlouhého trvání. Do konce tisíciletí došlo k útlumu výroby, až nakonec zanikla úplně. Stejně jako celé Povážské strojírny, vůbec nejstarší slovenská zbrojovka, která proslula mimo jiné také výrobou mopedů Babetta.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Povážské strojírny jsou nejstarší slovenskou zbrojovkou. V 70. letech je ale paradoxně proslavila spíše výroba mopedů Babetta. Nyní však zbrojařský gigant zažívá horší časy. Redaktor HN zmapoval, jak firmy v Pováží doplatily na transformaci slovenské ekonomiky.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.