Více než polovinu běžné tašky s nákupem potravin tvoří obaly. Ty putují okamžitě do koše, stejně jako peníze, které zákazník za tyto obaly zaplatil. Dvojice nadšenců – novinář Petr Hanzel a realitní makléř Ondřej Tesař – se rozhodla, že už nechtějí nakupovat odpadky.

Společně se svými přáteli založili na pražských Vinohradech první obchod v Česku, kde se potraviny prodávají bez jakýchkoli obalů. Ve velkých nádobách je zde nasypaná rýže, těstoviny, mouka či luštěniny a zákazníkovi, který přijde s vlastní nádobkou, obsluha přesně odváží tolik potravin, kolik potřebuje. Pokud někdo nepřinese nádobu, může si pro svůj nákup pořídit textilní sáček, který se dá opakovaně použít.

Autoři projektu očekávají, že ročně by se mohlo podařit ušetřit i několik desítek kilogramů obalů. Jednorázové plasty totiž považují autoři za naprostou zbytečnost.

„Chceme v Česku umožnit nákup kvalitních a zdravých potravin na váhu do znovupoužitelných obalů. Zákazníci takových obchodů kupují jen tolik, kolik potřebují, a platí pouze za potraviny, nikoliv za jednorázová balení, ani za značky, marketing a reklamy,“ říkají Hanzel s Tesařem, kteří jsou zároveň členy iniciativy proti plýtvání plasty a zatěžování životního prostředí Bezobalu.org.

„Zákazníci nemusí kupovat nadměrná akční balení, protože sleva ze sražených nákladů je už započítaná v každém gramu. Vidí přesně to, co kupují, a nevytváří žádný odpad z jídla i obalů, jehož likvidace se pak platí z kapes nás všech,“ pokračují Hanzel s Tesařem.

Obchod má otevřeno každý den od tří do sedmi do večera a jeho sortiment, který tvoří především luštěniny, vločky, semena, ořechy, oleje nebo sušené ovoce, je celý v biokvalitě. „V dózách potraviny nejen vypadají lépe, ale i vydrží déle než v načatých jednorázových baleních. Ta jsou navíc běžně nástrojem pro oklamání zákazníka a zdrojem škodlivých látek, které se z nich uvolňují do potravin,“ upozorňují autoři.

Idea projektu Bezobalu.org se dostala i do mezinárodního finále soutěže projektů společensky prospěšného podnikání Social Impact Award. „V dalších fázích chceme rozšířit sortiment i o přírodní drogerii a krmivo pro domácí zvířata, zprovoznit udržitelný rozvoz objednávek domů na kargokolech, pořádat kurzy správného skladování potravin a zdravé stravy pro děti i dospělé a šířit naši vizi v médiích i na školách,“ plánují autoři.

„Chceme tak spojit lidi, kteří odmítají konzumní trend: Nakup a vyhoď! a kterým je spíše blízká myšlenka kvalitních, opakovatelně použitelných a opravitelných produktů,“ dodávají Hanzel s Tesařem.

Podobné projekty zaměřené na potraviny bez obalů a celkově proti plýtvání a zbytečné produkci odpadů vznikají i v mnoha zemích v zahraničí. Jedním z nich je například berlínský supermarket Original Unverpackt, který nabízí téměř kompletní supermarketový sortiment bez obalových materiálů. Dvojice zakladatelek Sara Wolfová a Milena Glimbovskiová jej otevřela letos v létě.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru