Již rok a půl funguje v Praze unikátní cestovní kancelář, kde turisty provádějí po Praze lidé bez domova. A projekt Pragulic - Poznej Prahu jinak!, který původně začal jen jako nápad tří kamarádů, kteří chtěli bezdomovcům pomoci, se nečekaně dobře rozvíjí.

„Naši průvodci už po Praze provedli přes tři tisíce lidí. Zhruba z půlky jsou jejich zákazníci cizinci a druhou půlku tvoří Češi,“ říká Ondřej Klügl spoluzakladatel sdružení Pragulic.

V současnosti má cestovka devět průvodců, kvůli velkému zájmu ale bude své služby rozšiřovat a inovovat. „Zájem opravdu je, a to dokonce i nyní, mimo sezónu. Hlásí se nám hodně zákazníků, rezervace na únor se nám rychle plní,“ pochvaluje si Klügl a dodává, že průvodci vyrážejí s turisty na trasy zhruba obden. „Chceme naše služby rozšířit ještě dál, už nabízíme lidem zážitky, například autentických 24 hodin bez domova," říká Klügl.

Organizátoři těmto dobrodruhům na jeden den odeberou osobní věci, jako například peníze, klíče nebo mobil. S pomocí zkušeného bezdomovce si pak musejí sami zajistit jídlo nebo nocleh.

Teambuilding s bezdomovci

"A pro  firmy připravujeme teambuildingy,“ plánuje Klügl. Bezdomovecký teambuilding, který je podle cestovky Pragulic zaměřený primárně na manažery a zaměstnance z korporátní sféry, má podobu strukturovaného bezdomoveckého pětiboje, při němž se jeho účastníci mohou od člověka, od něhož by to pravděpodobně nikdy nečekali, naučit řadu praktických dovedností použitelných v oblasti, ve které každý den pracují.

Cílem teambuildingových akcí je představit společenskou odpovědnost firem (CSR) jako strategický koncept, přirozeně prostupující všemi funkčními oblastmi v rámci firmy.

Připraveny jsou originální týmové úkoly z oblasti marketingu, logistiky, prodeje, financí a lidských zdrojů. Účastníci mají za úkol například prodat přímo na ulici předměty nalezené v kontejneru, a to co nejrychleji za co nejvíce peněz. 

Pragulic funguje jako sociální podnik, zaměstnává lidi se znevýhodněním a zároveň generuje zisk. Lístek na jednu prohlídku pro dospělého stojí 250 korun, cesta začíná v půl osmé večer a končí kolem půlnoci.

„Každý z průvodců má vlastní trasu. Není to tak, že bychom turistům ukázali Pražský hrad a Karlův most a konec. Ano, vodíme je i po památkách, ale průvodci provádějí klienty také po místech, která jsou nějakým způsobem spojená s jejich příběhem a s jejich osudem,“ doplňuje Klügl.

Průvodci z řad bezdomovců mluví anglicky, případně rusky, a pokud je to potřeba, překladu se ujme asistent ze sdružení Pragulic.

Průvodci musí být spolehliví

Každý průvodce musí nejprve projít školeními včetně psychologického tréninku a také kurzem přípravy tras a výkladu. „Peníze, které vybereme, použijeme pak na jejich platy. Berou stabilní, paušální plat,“ vysvětluje Klügl. Do Pragulicu prý rozhodně neberou každého zájemce. Průvodci musí být především slušní a spolehliví.

Ze zážitkových služeb si zájemci mohou například vyzkoušet, jaké to je být na jednu noc bezdomovcem. 

Projekt Pragulic sklízí mezinárodní ocenění. Obstál v konkurenci stovek jiných projektů z celé Evropy i světa. Loni získal Cenu Nadace ERSTE za přínos sociální integraci 2013, která ocenila 136 organizací ze 13 zemí Evropy. Získal také cenu SozialMarie, kde je každoročně oceněno 15 inovativních projektů, které se osvědčily a přispívají k sociální diskusi. 

Související