Vedení Českých drah v úterý zažilo personální zemětřesení.

Nejprve dozorčí rada odvolala všechny čtyři členy představenstva včetně generálního ředitele drah Petra Žaludy a vzápětí na jejich místo zvolila nové představenstvo, tentokrát tříčlenné. To ihned začalo zasedat a zvolilo si i nového generálního ředitele.

Stal se jím Dalibor Zelený, který dráhy již vedl v letech 1998–2003, tedy v době, kdy dnešní prezident Miloš Zeman zastával post předsedy vlády.

Je ovšem nutno říci, že dozorčí radu, která ve vedení ČD nenechala kámen na kameni,  výrazně obměnil nový ministr dopravy Zdeněk Žák. A právě pět jejích nových členů a Josef Smýkal z ČSSD zvedli ruku pro konec starého představenstva. Proti byli tři zástupci odborů.

Ministrovi se nový šéf zamlouvá

Sám ministr dopravy nástup Zeleného do čela Českých drah chválí: "Rozhodnutí vítám, byť je pro mne překvapením, jakou rychlostí k němu České dráhy došly," řekl Žák.

"Pan Zelený už opakovaně dokázal, že je schopen řídit nejen České dráhy, ale také je znám tím, že několik podniků vytáhl z mnohem větších problémů, než v kterých jsou nyní dráhy," dodal pro IHNED.cz.

Zelený je jedním z členů nového představenstva. Vedle něj zasedají v novém vedení drah také Daniel Kurucz, někdejší šéf pardubické Synthesie a Pavel Švagr, tajemník stínové vlády ČSSD.

Dalibor Zelený

Dalibor Zelený (56) - bývalý ředitel Českých drah, ve funkci byl od září 1998 do března 2003. Později pracoval od října 2006 do dubna 2008 jako ředitel společnosti Železnice SR, která má na Slovensku na starosti správu železniční infrastruktury.

Nyní působí jako konzultant evropských projektů, podle obchodního rejstříku zasedá v dozorčí radě firmy Oredo, která koordinuje veřejnou dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Na podzim 2010 byl zvolen jako nestraník na kandidátce ČSSD do zastupitelstva České Třebové.

Zelený vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, poté působil na drahách, mimo jiné jako výpravčí. V 90. letech vedl obchodně-přepravního ředitelství Českých drah v České Třebové, od října 1995 do února 1997 byl náměstkem ministra dopravy pro železnice, později působil také jako poradce generálního inspektora ČD.

Jako šéf Českých drah prožil mimo jiné transformaci firmy ze státní organizace na akciovou společnost, podepsal i dodatek smlouvu na nákup Pendolin, což později prošetřovala policie. Zelený jakákoli podezření odmítl.

Staré představenstvo drah skončilo proto, že dobrých výsledků hospodaření drah dosahovalo za cenu zadlužování společnosti, což ohrožuje její zaměstnanost, tvrdí ministr. Zdůraznil ovšem, že jen tlumočí názor dozorčí rady. Druhým důvodem podle něj byly velkorysé výdaje na neproduktivní aktivity firmy, například nárůst nákladů na právní služby.

Žaluda se ovšem nechal slyšet, že průběh dozorčí rady i samotné rozhodnutí bylo nestandardní.

"Je to rozhodnutí vlastníka, je ale jisté, že to bylo dopředu připraveno," prohlásil bezprostředně po svém odvolání z představenstva.

"Rozhodli to už dopředu. Dva týdny se nás na nic k výsledkům nezeptali, dnes měli jen nějaké dotazy k loňské výroční zprávě a pak nás poslali pryč. Potom už nám jen přečetli pětistránkový připravený text výtek k výroční zprávě a oznámili nám, že nás všechny odvolali," popsal odvolaný ředitel IHNED.cz průběh úterního neveřejného jednání.

Kromě něj v představenstvu drah skončili i bývalý náměstek ministerstva zemědělství Roman Boček stíhaný v souvislosti s kauzou přidělování politických trafik, Miroslav Šebeňa a Ctirad Nečas.

Přežil sedm ministrů. Co udělal šéf Žaluda, který v čele Českých drah vydržel nejdéle? - čtěte ZDE

Ministr: Rozhodla rada, já do ničeho nezasahoval

Šéf resortu dopravy ale kritiku odmítl. Říká, že do rozhodování nezasahoval a nechal verdikt na dozorčí radě.

"Nepotřebujeme vynakládat velké peníze a čas na audity a analýzy. V dozorčí radě sedí odborníci, kteří dovedou na základě čísel rozhodnout, zda se hospodaření vyvíjí podle jejich představ. To je zodpovědnost a právo dozorčí rady v každé velké firmě," prohlásil Žák.

On sám tvrdí, že rada odvolala představenstvo na základě předložených údajů o hospodaření, pak po bouřlivé diskusi jmenovala nové a tito členové se ještě večer operativně sešli, aby změny ve vedení firmy dokončili. 

"Pozitivním překvapením pro mě je, jak rychle procesy probíhají. I u soukromých akciovek to je ale naprosto běžný postup. Orgány po takovýchto zjištění jednají okamžitě. Pohyboval jsem se profesně v Anglii a i tam je to naprosto běžné," dodal.

Ministr dopravy vyměnil 5 z 8 členů dozorčí rady ČD. Znamená to Žaludův konec? - čtěte ZDE

Dozorčí rada, která Žaludu a představenstvo sesadila, má po změnách provedených Žákem nové složení.

Na svých místech zůstala pouze trojice odborářů a opoziční poslanec Josef Smýkal z ČSSD. 

Nově byli do rady jmenováni děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek, ředitelka odboru kontroly a vnitřního auditu ministerstva dopravy Ivana Kubaštová a docent na katedře dopravy a logistiky VŠTE v Českých Budějovicích Zdeněk Žemlička. Právě Žemlička byl v úterý na zasedání zvolen předsedou rady.

Skončili naopak její předseda Libor Antoš a členové Michael Hrbata, Radim Jirout, David Karásek a Michael Nádvorník.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.