V laboratořích umístěných ve zbrusu novém inovačním centru poblíž pražské O2 Areny se dějí zajímavé věci. Česká biotechnologická firma EcoFuel Labs tady zkoumá, jak vyrobit bionaftu budoucnosti - z odpadního živočišného tuku nebo zvláštního druhu mikrořas.

Projekt z oboru takzvané “zelené chemie” je podporován Technologickou agenturou ČR v rámci loni vzniklého Centra kompetence pro výzkum biorafinací.

EcoFuel zde ve spolupráci se zakladatelem centra, Ústavem Chemických procesů AV ČR a odborníky i studenty z VŠCHT a Botanického ústavu AV ČR hledá alternativní zdroje energie, který by v budoucnu mohl nahradit biopaliva první generace, vyráběná z plodin rostoucích na polích. Jako je třeba řepka. 

Biopaliva první generace nyní ztrácejí podporu EU, která přehodnocuje svou politiku a začíná pochybovat o tom, zda pěstování rostlin na zemědělské půdě není nakonec méně ekologické než používaní tradičních fosilních paliv - tedy ropy.

“Cesta k biodieselu z řas bude ještě velmi dlouhá, možná desítky let, zatím je jejich výroba příliš drahá,” říká ředitel centra a firmy EcoFuel Labs Petr Kaštánek.

Pro výrobu biopaliva jsou potřeba řasy s co největším obsahem mastných kyselin a lipidů. Jeho tým proto zkoumá asi padesát kmenů řas, zjišťuje, za jakých podmínek nejrychleji rostou a jak je co nejefektivněji "sklízet".

Byznys s omega 3

Pří výzkumu, jehož jádrem je pěstování a sklízení speciálních druhů mikrořas, ale vzniká řada dalších produktů. Z nich některé mají již dnes komerční využití v potravinových doplňcích, kosmetice, krmivech pro zvířata či hnojivech.

Firma před dvěma lety začala prodávat v lékárnách a potravinách se zdravou výživou tablety z řas, které obsahují vitamíny, minerály a další údajně zdraví prospěšné látky.

 

Další obsahují například omega 3 kyseliny EPA či DHA, které se jinak nacházejí jen v rybím tuku.

Tyto produkty však nevyrábějí ve výzkumných laboratořích v Praze, ale ve spolupráci s další farmaceutickou firmou z řas buď dovážených z Tchaj-wanu nebo Indie, které mají rovnou certifikaci jako biopotraviny, nebo pěstovaných v Mikrobiologickém ústavu AV u Třeboně. Ty poslední na balení propagují jako český výrobek. Kosmetický produkt na bázi řas firma nyní dokončuje. 

Mezi dalšími plány je například krmný doplněk z řas s omega 3 pro slepice, norská univerzita zase projevila zájem o řasy vhodné jako krmivo pro lososy.

Biodiesel pro jihoamerické farmáře

Jak souvisí zmíněné biopalivo ze zvířecího tuku s řasami? Jde totiž o navzájem propojené a doplňující se procesy - při výrobě biodieselu z tuku vzniká jako vedlejší produkt glycerol, kterým se zas živí řasy. 

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

 

“Náklady na biopaliva z živočišných tuků jsou zhruba podobná, jako na výrobu těch z rostlin, ale technologie je obtížná kvůli nečistotám obsaženým v živočišných surovinách” říká Kaštánek. "Využít se dá odpadní tuk z kafilérií, kuřecích krků nebo i přepáleného fritovacího oleje, což už také zkoušejí v USA," vysvětluje.   

Na jednom z kongresů se na EcoFuel obrátila vědecká skupina z Jižní Ameriky, která se zajímá o možnosti výroby biopaliva z živočišných tuků ve venkovských oblastech Brazílie a Bolívie, kde mají obrovská stáda hovězího dobytka.

EcoFuel nyní dokončuje návrh mobilní rafinerie biodieselu z živočišného tuku, která by se vešla do transportního kontejneru a mohla by sloužit jako alternativní zdroj paliva v odlehlých oblastech.

Laguny zelené ropy

Ale ještě zpátky k biopalivu z řas. Pokud by někdy v budoucnosti mělo nahradit naftu, musely by se řasy pěstovat ve velkém, spíše než v laboratořích někde na venkovních vodních plochách, kde svítí dost sluníčka. Přemýšlí ve světě o něčem takovém?

“Ve Spojených státech například uvažují o tom, že by v pouštních oblastech pěstovali řasy pro energetické účely v mořské vodě. V jedné studii dospěli k tomu, že pro energetickou soběstačnost by bylo potřeba, aby takové laguny zabíraly asi dvě procenta území,” říká s lehkým úsměvem šéf výzkumného centra.

Ale nevadilo by Američanům jezdit kolem obrovských zelených ploch? Nebudou protestovat, že hyzdí krajinu?

“Proč? Zelená je hezká barva,” uzavírá Kaštánek.

Související