Říká se, že všechno zlé může být pro něco dobré. Ačkoli to zní jako klišé, v případě podnikatelské kariéry Jiřího Carby, zakladatele slevového portálu Zapakatel.cz, se to naplnilo hned dvakrát. Carba se nejprve musel vzdát profesionálního sportu, což ho nasměrovalo do hotelového byznysu.

Když se po čase jeho zdraví zhoršilo ještě více, a nemohl sportovat už ani rekreačně, našel si nový způsob relaxace - programování a internetové projekty. A ze zábavy se časem stal velmi slušný zdroj obživy. Za necelé tři roky vybudoval Carba firmu Zapakatel.cz s obratem 260 milionů korun.

Židle letí z kanceláře jednou za kvartál

Od roku 1985 byl profesionálním sportovcem. "Vůbec jsem neuvažoval, že bych v životě dělal něco jiného než sport. Hrál jsem volejbalovou extraligu v Olomouci, v Praze a v Nymburce, chvilku jsem byl v juniorské reprezentaci. Plánoval jsem, že po čase půjdu hrát ven," vzpomíná Jiří Carba.

Když po absolvování sportovního gymnázia přišel v osmnácti z Olomouce do Prahy, jeho trenér ho přesvědčil, aby pokračoval ve studiu. "Volejbal je sice fajn, ale co když se zraníš?" říkal mu. A Jiří Carba nakonec poslechl: šel na hotelovou nástavbu, která byla tehdy velmi populární. A později byl trenérovi za tuhle radu vděčný. V roce 1990 totiž jeho sportovní kariéru skutečně přerušilo zranění zad. A tak se vrhl do hotelového byznysu.

"Měl jsem štěstí, že jsem si mohl v hotelnictví postupně vyzkoušet práci v různých pozicích. To je v podnikání hodně důležité," myslí si Carba a jak dodává, podobné to bylo i v případě slevového serveru, který spouštěl se třemi společníky a zpočátku všichni dělali všechno. "Když nyní přijímám člověka do určité pozice, přesně vím, co bude jeho práce obnášet," říká. Dnes firma Zapakatel.cz zaměstnává asi 50 lidí a nový zaměstnanec si sice nevyzkouší všechny pracovní pozice, ale absolvuje alespoň dvoutýdenní poznávací kolečko, kdy se seznámí s různými odděleními ve firmě a zjistí, jak vše funguje.

Svým podřízeným se Jiří Carba snaží dát zodpovědnost, ale také potřebné pravomoci. "O problémech hodně dlouho mluvíme a hledáme řešení. Když někdo řekne' takhle to nejde', přemýšlím, jak jinak to udělat," popisuje podnikatel. Vydrží dlouho diskutovat a rozhodně není typem šéfa, který by na lidi neustále křičel. Jak ale sám přiznává, pokud už se rozčilí, nikdo ve firmě to nemůže přehlédnout. "Když ode mě z kanceláře jednou za kvartál letí židle, vědí moji podřízení, že je zle," přiznává Carba.

V podnikání podle něho rozhoduje odvaha. "Často musíte jít do rizika, můžete přijít o spoustu peněz a zkrachovat. Ale odvaha říci si 'ano, zkusím to', je důležitá," myslí si. Za klíčovou považuje také tvrdou práci. Intuice zase může člověku pomoci, aby vycítil, že se uvolnilo místo na trhu. "Když ale intuici nedoprovází vysoké pracovní nasazení, přijdou další podnikatelé a váš nápad okopírují," varuje Carba.

Z vrátného ředitelem hotelu

Vezměme to ale od začátku. První podnikatelský úspěch Jiřího Carby se zrodil díky tomu, že se uměl učit od zkušenějších. Začínal v roce 1991 jako vrátný hotelu na pražském Proseku. Měl kolem sebe starší zkušené hoteliéry, kteří mu dali možnost rychle se vypracovat do pozice recepčního a výše. "V roce 1998 jsem dostal nabídku jít dělat ředitele hotelu na Kampě," vzpomíná na kariérní skok Carba. Ale v roce 2002 přišly povodně a zničily hotel. "Kdyby k tomu nedošlo, možná bych tam řediteloval dodnes," vtipkuje.

Tehdy se však rozhodl, že má už dost zkušeností na to, aby se pustil do vlastního podnikání. Pronajal si hotel a začal jej provozovat. Postupně se v Praze se společníkem staral o čtyři hotely. "Měli jsme 70 pokojů a naše roční tržby se pohybovaly mezi 25 až 27 miliony korun," popisuje. Na hotelnictví ho bavila hlavně práce s lidmi. "Rád jsem si dal kafe s hosty, probral s nimi, jak se jim líbí v Praze," říká. Jenže s příchodem internetových agregátorů ubytování jako třeba Booking.com přestali mít hoteliéři čas na klienty. "Teď musejí celé hodiny sedět u počítače a hlídat, zda jim někdo nepodstřelil cenu," říká Carba. Většina klientů si totiž dnes vybírá hotel především podle ceny na těchto serverech, konkurenční boj se vyostřil.

Odosobnění hotelového byznysu a taky pocit vyhoření po dvaceti letech práce v oboru přinutily Jiřího Carbu, aby se poohlédl po nové podnikatelské příležitosti. "Přesně si pamatuju, kdy se to zlomilo. V květnu 2010 nám měla přijet do hotelu VIP skupina hostů a já si v duchu přál, aby nepřijela," popisuje Carba.

Když se ale hoteliér netěší na hosty, je to problém, nemůže svou práci dělat dobře. A tak definitivně rozhodl, že se vrhne na internetové podnikání. Byl to trochu paradox: šel do sféry internetu, který narušil klasický běh hotelového byznysu.

Všichni chtěli vyhrát

Internetem a programováním se Jiří Carba zpočátku jenom bavil. V roce 2008 měl těžké zranění kolena a musel na operaci. Sportovat už nemohl ani rekreačně a hledal novou náplň pro volný čas. "Člověk nemůže stále jenom pracovat. S kamarádem Danem Nytrou jsme začali pro legraci programovat. Vždycky jsme se jednou za čas sešli v hospodě a diskutovali o nových projektech," říká. Vytvořili pár menších aplikací, jako třeba srovnávač sázkových kurzů, které využívali převážně jejich přátelé. Až si jednou všimli amerického slevového serveru Groupon. Uvědomili si, že Češi na slevy slyší.

"Viděli jsme také, že na českém trhu je stále mezera. Slevomat začal fungovat v dubnu 2010, my jsme server Zapakatel spustili v srpnu," říká Carba. Do projektu šel se třemi společníky - kamarádem Danielem Nytrou, bratrem Tomášem Carbou a jeho přítelkyní Klárou Bitvarovou. Jako vstupní investice jim stačilo 90 tisíc korun. Rozjezd firmy byl ale neuvěřitelně rychlý. Už během prvních dvou měsíců dosáhla obratu 2,5 milionu. V dalším měsíci se to zdvojnásobilo.

Neustále měli důvod slavit. "Klíčová byla vůle vyhrát," myslí si Carba. Protože měli všichni blízko ke sportu, prohrát nechtěl ani jeden z nich. Na začátku jim hodně pomohlo, že Tomáš s Klárou pracovali před vstupem do firmy Zapakatel v médiích. "Díky publicitě se nám podařilo dostat do první trojky slevových serverů na českém trhu, a tam se držíme do dneška," říká Carba. Čtveřice společníků se vždy nějak dohodla, jen výjimečně museli přistoupit k hlasování. "Na začátku jsem slíbil mamince, že se s bráchou nikdy nepohádám," prozrazuje Jiří Carba, co také přispělo k hladkému chodu firmy.

A jaké rozhodování bylo nejsložitější? Za zlomový okamžik považuje Carba spojení se Slevomatem. Ten v létě 2011 koupil majoritní podíl (51 procent) v portálu Zapakatel. Dva velcí hráči si měli na trhu přestat konkurovat a podrážet si marže. Jenže v praxi to vypadalo jinak.

"S naším strategickým partnerem jsme se vnitřně nepotkali, zdálo se mi, že naše dodavatele tlačí až příliš ke zdi," popisuje Jiří Carba. Z dohod se tedy v rámci možností snažil vycouvat. Od loňského léta už Slevomat vlastní jen 25 procent Zapakatele. Carba drží 49 procent a Dan Nytra 26 procent, oba chtějí dále podnikat. Tomáš Carba s přítelkyní Klárou letos v lednu z firmy odešli. "Nikdy dříve nepodnikali a šlo jim spíše o rychlý exit," popisuje proměnu firemní struktury Jiří Carba. Dnes se na těžké chvíle související se spojováním a následným rozchodem se Slevomatem dívá s nadhledem: "Sport mi dal pro podnikání strašně moc. Naučil mě pravidelnosti, disciplíně a také se nevzdávat. Především jsem ale pochopil, že se sladká vítězství rodí z hořkých porážek."

Sám, jak tvrdí, se zatím rozhodně nechystá odpočívat. Naopak, chce portál Zapakatel.cz rozšiřovat o další služby. A připouští, že by se v budoucnu nebránil ani návratu do hotelového byznysu. A že by jednou firmu převzaly jeho dávno dospělé děti, to nehrozí. "Jdou si svojí cestu a to je dobře," podotýká Jiří Carba s tím, že potomci jsou paličatí po mamince.


Ochutnejte Tajemství úspěchu

Portrét Jiřího Carby, zakladatele slevového portálu Zapakatel.cz, vám týdeník Ekonom přináší jako bonusovou ochutnávku ojedinělé publikace Tajemství mého úspěchu z edice Fenomén. Ta představuje inspirativní Češky a Čechy, kteří odhalují zásadní momenty své úspěšné podnikatelské a byznysové kariéry. Dalších třiadvacet portrétů v Tajemství mého úspěchu seženete u dobrých prodejců nebo ve vydání pro iPad, Android a PC. Více na Ekonom.cz/uspechy

Jaké jsou manažerské zásady Jiřího Carby? Dozvíte se v týdeníku Ekonom.

Více čtěte v týdeníku Ekonom
Související