Desítky tisíc pivních sklenic značky Staropramen začíná od března měnit v hospodách a restauracích dvojka českého pivovarnického trhu Pivovary Staropramen.

Nové sklenice podle vyjádření manažerky Evy Prajsové navazují na celkovou přeměnu této značky.

Pivovar už před časem inovoval logo, loni začal investicí 200 milionů korun měnit pivní lahve značky Staropramen. Sklenice, které navrhlo studio Unity Graphic Design Group, mají podpořit dojem z chuti, vůně i vzhledu piva.

Náklady pivovar nezveřejnil, podle Prajsové však budou nižší než v případě inovace lahví. „Do konce roku bychom chtěli postupně vyměnit všechny dosavadní používané typy sklenic,“ uvedla manažerka značky Staropramen.

Pivovary se podobným způsobem snaží oživit prodeje v hospodách, kde odbyt piva už několik let klesá a od roku 2009 už převažuje prodej "baleného" piva z regálů obchodů.

Například v roce 2009 se prodalo v gastronomických zařízeních 52,6 procenta piva, loni tento podíl klesl na 44,6 procenta.

Přilákat pivaře do hospod mají kromě nových sklenic i některé nově zaváděné značky. Jako je třeba tento týden představený nový Gambrinus "Nepasterizované G" z produkce Plzeňského Prazdroje, který s prodejem této značky v obchodech nepočítá.

Do hospod táhnou i nové značky

Na nefiltrovaná piva lákají do hospod od loňska i další pivovary, nově s touto kategorií přišel loni i Staropramen a Heineken (Nepasterizované Starobrno). Velké koncerny ovládají většinu pivní spotřeby a jejich propady prodeje v restauracích ovlivnily celý trh.

Staropramen lahev a sklenice 2013Některé menší pivovary přitom s odbytem v gastronomii nemají žádný problém. Třeba Měšťanský pivovar v Poličce loni zvýšil výstav piva o téměř 20 procent na 82 260 hektolitrů a z toho 80 procent prodává právě v hospodách a restauracích.

Staropramen uvařil loni v pivovarech v pražském Smíchově a v Ostravě pro domácí trh a export celkem 3,14 milionu hektolitrů, meziročně o čtyři procenta víc. Loňská spotřeba na celém tuzemském trhu (včetně dovezených piv) podle odhadu zástupců pivovarů v porovnání s předloňskem stagnovala na hodnotě necelých 16 milionů hektolitrů.

Pivovary zachraňují radlery

Objem své loňské produkce už zveřejnil například lídr trhu Plzeňský Prazdroj, který zůstal s celkovým prodejem 7,7 milionu hektolitrů (bez licenční výroby v zahraničí) zhruba na úrovni předchozího roku. Čtvrtý největší pivovar – Budějovický Budvar – loni zvýšil produkci o dvě procenta na 1,34 milionů hektolitrů. Trojka trhu skupina Heineken údaje dosud nezveřejnila. Čtyřka největších pivovarů ovládá zhruba 80 procent českého trhu.

staropramenPivovary připouštějí, že celkové prodeje z větší části zachránil hit uplynulých dvou let – pivní mixy neboli směsi piva a limonád, po německém vzoru radlery. Bez nich by celkový trh zřejmě mírně klesl.

Předloni se jako první setkal s nečekaným úspěchem radler od Staropramene – Cool Lemon, loni se přidal s vlastními radlery Heineken se značkou Zlatopramen a Prazdroj s pivními limonádami Gambrinus. Letos chystá pivní mix i Budvar se značkou Pardál a nové varianty radlerů připravují i další pivovary.

Zatímco v roce 2011 činily prodeje pivních limonád úrovně 109 tisíc hektolitrů (prakticky výhradně z produkce Staropramene), loni už vzrostl odbyt zhruba na 462 tisíc hektolitrů. Podobným tempem mohou podle pivovarníků růst i v letošním roce.

Související