O miliardy korun na daních z prodeje zhruba 800 milionů litrů nafty přichází ročně český stát přesunem tankování kamionů k lacinějším pumpám v zahraničí. Z toho přibližně polovinu natankovali čeští dopravci v cizině a o druhou polovinu přišlo Česko tím, že zahraniční dopravci omezili u nás tankování na minimum. Těch 800 milionů litrů je přitom zhruba pětina celkové roční spotřeby nafty v Česku.
Vyplývá to z údajů samotných firem a kartové společnosti AS 24, přes jejíž karty nakupují kamiony naftu v Česku a po celé Evropě. Čísla popisují situaci za poslední tři roky, zejména od roku 2010, kdy stát zvedl spotřební daň o deset procent a ta hodnotou necelých 11 korun z litru nafty převýšila průměr v Evropské unii. Úměrně tomu zdražilo i palivo u čerpacích stanic, nafta je u nás od té doby dražší než v okolních zemích – s výjimkou Německa.
Země Nárůst 2009–11
1. Polsko 332 %
2. Slovensko 327 %
3. Slovinsko 265 %
4. Lucembursko 259 %
5. Rakousko 141 %
6. Nizozemsko 67 %
7. Belgie 51 %
8. Španělsko 30 %
zdroj: AS 24
Přestože stát daň z paliv zvýšil v očekávání vyšších daňových příjmů, kleslo její celkové inkaso od roku 2009 do loňska o 1,5 miliardy korun na necelých 81 miliard. "Jde jednoznačně o důsledek vyšší daně. Stát se úbytkem tankování u českých pump připravil o miliardy," říká ředitel českého a slovenského zastoupení AS 24 Josef Paumer.
"Naši řidiči mají za hranicemi přesně určená místa s nejvýhodnější cenou. Nikdo jim nebrání tankovat jinde, ale rozdíl v ceně by pak museli doplatit ze svého," říká spolumajitel dopravní firmy M+L Logistik Josef Melzer.
Společnost má 150 kamionů, které měsíčně tankují 350 tisíc litrů nafty. Z toho 65 procent v cizině (v roce 2009 v cizině tankovaly 35 procent nafty). Kdyby toto množství nakoupila firma u nás, zaplatila by z toho státu ročně 30 milionů korun na spotřební dani (další miliony na DPH). Ty nyní odevzdává zahraničním pumpám.
Jak situaci vnímají pumpaři, se dozvíte v pondělním vydání Hospodářských novin