Německý výrobce světelné techniky pro automobilový trh Hella se chce do roku 2020 stát největším dodavatelem osvětlení pro vozy na světě. Pomoci mu k tomu má i české zastoupení firmy, které zastřešuje sdružení Hella Mohelnice, v kterém dohromady pracuje zhruba 2 tisíce zaměstnanců.

A ten má dále růst. Management společnosti Hella si je totiž vědom, že pokud chce být lídrem trhu, musí se zaměřit hlavně na vývoj.

,,V tomto ohledu posilujeme vývojová centra hlavně v Číně a v USA, v Evropě pak jde o Českou republiku a Slovinsko," řekl Jiří Kubíček, vedoucí vývoje výrobků Hella Autotechnik v Ostravě.

To souvisí i s celkovým zaměřením společnosti. ,,Naše hlavní aktivity se v současnosti orientují na Čínu a Ameriku, kde sice zastoupení máme už delší dobu, ale cítíme tam velkou příležitost k expanzi," dodal Kubíček.

Hella

Německá HELLA KGaA Hueck & Co. je globálně postavený, nezávislý rodinný podnik s přibližně 25 000 zaměstnanci v 70 pobočkách ve více než 30 zemích. HELLA vyvíjí a vyrábí pro automobilový průmysl komponenty a systémy světelné techniky a elektroniky.

S více než 3 800 zaměstnanci ve výzkumu a vývoji patří HELLA k významným inovátorům na trhu.

Kromě toho patří koncern HELLA s obratem 4,4 miliardy eur v obchodním roce 2010/11 k největším 50 světovým dodavatelům pro automobilový průmysl a 100 největším německým průmyslovým podnikům.

Šance pro studenty

,,Nyní ve vývoji v Česku zaměstnáváme zhruba 340 lidí. Během tří až čtyř let jejich počet chceme rozšířit až na 500," přibližuje Kubíček. Nemusí to být ale konečné číslo, vše se uvidí podle situace na trhu.

Hella v Česku sice sídlí v moravské Mohelnici, kvůli nedostatku lidí v tomto regionu má ale své vývojové kanceláře i v Ostravě a nově ve Zlíně.

,,Mohelnicko není příliš lidnatý okres, proto jsem se rozhodli otevřít další kanceláře, kde je možnost nabírat více vývojářů," říká Kubíček.

V Ostravě přitom nyní sedí 20 vývojářů, počítá se s navýšením až na 50. V rámci toho spolupracuje firma i s tamními univerzitami, odkud si vybírá techniky.

Hlavní vývojové centrum má ale Hella stále v Německu.

Česko: Evropské centrum světelné techniky

Česká republika je přitom evropským gigantem ve výrobě světelné techniky pro automobilový průmysl. Všichni výrobci světel tu dohromady vyrobí 16 milionů předních světlometů. Jen Hella jich ve svém mohelnickém závodě vyrobí 4,5 milionu ročně.

,,Pro porovnání: V Česku se ročně vyrobí 1 100 000 vozů, takže to máme 2 200 000 světel pro tento trh. Více než polovina produkce pak může jít na export," přibližuje Kubíček.

,,Česká republika je centrum pro osvětlovací techniku v Evropě. Máme velký export jak my, tak naši konkurenti," potvrzuje.

Mezi hlavní konkurenty firmy patří společnosti Automotive Lighting, Valeo, Visteon atd..

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Hella do Česka přišla kvůli Škodě Auto

Německá společnost Hella se rozhodla pro založení české dceřiné společnosti, když Volkswagen koupil mladoboleslavskou Škodu Auto. První zakázka zde byla právě pro Škodu, kde dělali kompletní osvětlení pro Felicii.

Vedení firmy si ale uvědomovalo, že pokud zde firma bude jen montovat světla, dlouho tu nevydrží. Proto se rozhodlo zde vytvořit i vývojové centrum.

Česká Hella se v současnosti dělí do tří jednotek: je zde správní centrum pro střední a východní Evropu, výrobní závod Hella Autotechnik Nova s více než miliardovými ročními tržbami a vývojové centrum Hella Autotechnik.

K hlavním zákazníkům společnosti patří skupina VW Group, kde by se měl podíl udržovat na 80 %, dále jde o Ford (zejména díky Fiestě, pro kterou vyrábí milion světlometů ročně, podíl by měl ale klesat), v poslední době ale nabírají i nové zákazníky jako je Audi, BMW, Daimler.

Zítra se na IHNED.cz dočtete rozhovor s vedoucím vývojové kanceláře v Ostravě společnosti Hella Alešem Barabášem o současných trendech v osvětlení vozidel. Jaké jsou podle něj trendy?

,,Očekávám, že se v příštích letech na trhu rozšíří tzv. inteligentní světlomety. Ty nabízejí např. jiný režim osvětlení vozovky ve městě, mimo něj a na dálnici."

VÍCE UŽ ZÍTRA NA HN BYZNYS

Jiří Kubíček, vedoucí vývoje výrobků Hella Autotechnik
Související