České automobilky zatím dopady dluhové krizi na reálnou ekonomiku zatím vůbec nepociťují, vyplývá ze zjištění serveru IHNED.cz. Všichni důležití výrobci osobních i nákladních aut v Česku se shodují, že automobilový trh jde nahoru.

,,Náš závod vyrobil loni 200 000 aut, letos očekáváme objem cca 240 000 a v příštím roce se díky 3. směně, kterou jsme spustili letos v září, přiblížíme maximální kapacitě 300 000 vyrobených aut," sdělil mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk.

Podobně na tom jsou i výrobci nákladních vozů. ,,Prodej nákladních vozidel v Evropě, až na dvě výjimky (Řecko a Irsko) v tomto roce výrazně roste oproti loňskému roku," říká Michal Bačkovský z letňanské automobilky Avia Ashok Leyland Motors.

Odborníci ale upozorňují na fakt, že výroba osobních a nákladních aut se nedá dobře porovnávat. ,,Nespojoval bych výrobce osobních a nákladních aut. Tatra a Avia bojují o holé přežití s příliš malým objemem výroby, takže každá menší zakázka znamená velký procentuální růst produkce, ale jen krátkodobě," řekl pro server IHNED.cz Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz.

Zájem o nákladní auta roste

Výrobci nákladních vozů si prošli během minulých dvou let existenční krizí. Avia a Tatra má, zdá se, to nejhorší za sebou.

,,V našem segmentu, tedy lehkých nákladních vozidel pro distribuci na kratší vzdálenosti, se pokles trhu vlivem světové krize zastavil až v závěru loňského roku, tedy více jak půl roku po té, co začaly růst prodeje těžkých nákladních vozidel pro mezinárodní kamionovou dopravu," říká Bačkovský z Avie.

Produkce letňanského výrobce je teď na vzestupu, v souvislosti s expanzí na zahraniční trhy dokonce plánuje současnou výrobu rozšířit.

Kopřivnická Tatra zase sází na nový produkt s označením Tatra Phoenix, na kterým spolupracuje s automobilkou DAF. ,,V oblasti prodeje civilních nákladních vozů očekáváme spíše navýšení, nikoli pokles," sdělil pro IHNEd.cz šéf Tatry Ronald Adams.

Podle jeho vyjádření má Tatra minimálně pro první čtvrtletí roku 2012 nasmlouvány zakázky. Pokud se uskuteční i další vyjednávané kontrakty, Tatra pak rozšíří počty svých zaměstnanců.

Škoda a Hyundai těžily z problémů japonských automobilek

Výrobci osobních vozů v Česku pak posilují své postavení v Evropě, přičemž se dál soustředí i na rozvíjející se trhy.

,,Závod HMMC v Nošovicích dodává auta do 48 zemí Evropy, Blízkého Východu a severní Afriky. V ČR jsme loni prodali zhruba 3,5% naší produkce," řekl Vaněk.

To, že se zmíněným automobilkám v tomto roce daří, dokládá i přiložený graf.

registrace vozu

Z něj je patrný letošní růst prodejů značek Škoda a Hyundai. Rychlejší tempo přitom zaznamenává právě nošovická automobilka.

,,Automobilce v Nošovicích hodně prospěla výměna výroby - přesunul se sem Hyundai ix35, o který je obrovský zájem, nahradil nepříliš úspěšnou Kiu Venga, jejíž produkce se přestěhovala do Žiliny," vysvětluje Rybecký.

Mladoboleslavská Škoda ale také zaznamenává vysokou poptávku po svých modelech.

,,To, že se dobře prodávají modely Octavia, Superb a Yeti včetně jejich dražších verzí, navíc znamená, že také produkuje velký zisk," doplňuje Rybecký.

Maximální využití svých linek pak potvrzuje i bratislavský závod VW.

,,Výroba vozů SUV u nás probíhá nepřetržitě 7 dní v týdnu. Postupně se k ní připojí i produkce nových vozidel řady New Small Family," řekl mluvčí VW Slovakia  Vladimír Machalík. Navíc podle něj automobilka od srpna provádí nábory zhruba 1500 nových pracovníků pro výrobu vozidel řady NFS.

Očekává se zpomalení

Výrobci vozů se ale musí připravit na zpomalení trhu, které podle mnoha analýz přijde v příštím roce.

,,Analýzy pro příští rok jsou proto většinou spíš mírně pesimistické a očekává se mírný pokles, i když ne tak dramatický jako v roce 2009," popisuje Rybecký.

Automobilky jsou ale díky minulé krizi na případný propad potávky dobře připraveni. zlepšility zejména flexibilitu, díky které mohou rychle reagovat na propad výroby, a obecně si vytvořily i dostatečné finanční rezervy.

Na IHNED.cz se v příštím dílu seriálu o automobilkách dozvíte, jak konkrétně na tom je mladoboleslavská Škoda Auto a kolínská TPCA, a v čem si v blízké době budou konkurovat.