Dvakrát vrátili ministerští úředníci Letišti Vodochody žádost o posouzení vlivu stavby nového terminálu na životní prostředí. To ji v pondělí podalo potřetí. A věří, že nové pražské letiště, které by konkurovalo Ruzyni, začne fungovat v roce 2015. O tři roky později, než firma ještě loni plánovala.

"Náš záměr je stejný, jen ho v naší žádosti lépe a podrobněji popisujeme," říká Martin Kačur, šéf letiště patřícího investiční skupině Penta. Podle něj jen došlo ke zbytečným nejasnostem, kdy se kritici výstavby "chytali jedné věty". Věří také, že okolní obce už nebudou dělat politické téma ze záměru vozit na letiště tři miliony cestujících ročně, když obecní volby již proběhly.

"Letadla včetně tryskáčů by létala sedmdesát až sto metrů nad domy našich obyvatel. Pokud by to chtělo letiště řešit, muselo by postavit novou obci, a my z nás Lidice neuděláme," zlobí se Libor Holík, starosta obce Panenské Břežany, která je vzdálená jen stovky metrů od přistávací dráhy.

Právě obce se budou moci opět vyjadřovat k předložené dokumentaci a Vodochody by rády předešly dalším sporům a blokování. Nabídly proto obcím veřejný příslib, že budou dodržovat určitá omezení provozu a za jejich případná porušení zaplatí pokuty.

Pokud se tak například zpozdí let ze zahraničí a letoun přistane na letišti po desáté hodině večer, dostanou obce pět tisíc korun.

Zájem o služby plánovaného letiště mají hlavně nízkonákladové a charterové společnosti. "Kontaktovaly nás i klasické aerolinie, kterým vadí, že ruzyňské letiště podporuje České aerolinie, tedy jejich konkurenci," tvrdí Kačur.

ctete streda