Designéři z Itálie nyní vymýšlejí, jak s rozumnými náklady vylepšit ojetý rakouský vagon tak, aby dobře sloužil v Česku. Podnikatel Radim Jančura koupil třináct vagonů od Rakouských drah. Soupravy mají dostat nové potahy sedadel, koberce a nové nátěry.

Projekt RegioJet, jenž má konkurovat Českým drahám, tak začne pouze na poloviční výkon. Spojů bude zpočátku jezdit necelá polovina a vagony budou zatím pouze ze zmiňované ojeté řady AMbz, v klasickém uspořádání s kupé. Některé vozy pocházejí podle informací HN i z roku 1979, všechny však prošly modernizací v roce 2006 a mají klimatizaci, elektrické zásuvky a uzavřený systém toalet. Identické vagony používají České dráhy na některých mezinárodních spojích.

Nové moderní vagony, které mají odpovídat ohlášenému komfortu cestování ve žlutých vlacích, se ve vozovém parku RegioJet objeví až na konci roku. První sedmnáct kusů nyní vyrábí v Rumunsku firma Astra Vagoane Calatori. Vozů je však třikrát méně, než jich RegioJet loni na podzim poptával.

Ten bude nové a ojeté vagony kombinovat. Zatímco v běžném provozu by měl vlak jezdit pouze s novými vozy s moderním interiérem, v případě pátečních a nedělních špiček sáhne firma i po ojetých vozech, aby zvýšila kapacitu. RegioJet však předpokládá, že i renovované vozy budou nad stávající flotilou vlaků EC/IC ČD vynikat.

Vlaky nakupují i České dráhy

I ČD kupují ojeté vozy od rakouských drah. Pořídily 32 vagonů podobných těm, které si koupil RegioJet. Brzy však pravděpodobně přibudou ještě další. Dráhy totiž jednají o nákupu nových souprav Siemens RailJet, které chtějí nasadit na mezinárodní spoje. Tím si uvolní další klimatizované vagony na spoje mezi Prahou a Ostravou.

I když podle informací HN počítá RegioJet se vstupem na železnici v září, firma přesný termín zatím nechce zveřejnit. Jedním z důvodů je pokračující jednání s Českými drahami a Správou dopravní železniční cesty.

"Smlouvu o vzájemném odbavení řešíme s ČD téměř rok, myslíme, že nám vycházejí vstříc, ale takové věci před námi ještě nikdo neřešil. Proto to trvá déle," říká Aleš Ondrůj, mluvčí Jančurovy Student Agency, která RegioJet zastřešuje.

 

Na Slovensku bude RegioJet od března 2012 provozovat na trati mezi Bratislavou a Komárnem moderní soupravy Bombardier.

 

 

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru