Společnost Sodexo Benefity se připravuje na velkou novinku. Její stravenky, kterých firma v Česku poskytuje miliony měsíčně, budou lidé moci odebírat nejen jako papírovou klasiku, ale i ve formě elektronického kreditu.

HN: Jaký byl loňský rok pro Sodexo?

Sodexo loni celosvětově pracovalo s obratem 18 miliard eur, samotná část benefitů s necelou miliardou eur. Podíl divize stravování se postupně snižuje. Je ale stále klíčová, byla první, teprve pak přicházely služby pro seniory, školky a zaměstnanecké benefity. Divize benefitů celkově v posledních letech rostla ve výnosech, ale s menším ziskem. Hodně se investovalo, hlavně do IT. Teď by se to mělo vracet. Tržby naší skupiny v Česku byly loni přes 9 miliard korun.

HN: Konkrétně ve vaší divizi benefity – kdo jsou vaši největší klienti?

Jmenovala bych AGC, Ahold, Ikea, Raiffeisenbank, Českou televizi, ČSOB, DHL, ČEZ, RWE, Komerční Banku... V Česku máme 25 tisíc klientů napříč všemi sektory ekonomiky. Naše služby poskytujeme 650 tisícům zaměstnanců. Rosteme společně s kondicí ekonomiky. Když klienti nabírají nebo propouštějí zaměstnance, pociťujeme to. Můžeme potvrdit, že nyní ekonomika roste. Roste i počet partnerů, tedy míst, kde mohou zaměstnanci čerpat své benefity, těch máme přes 40 tisíc.

Martina G. Březinová

Martina Grygar Březinová vede společnost Sodexo Benefity od roku 2010.

Je zároveň jednou z aktivních členek SWIFt (Sodexo Women’s International Forum for Talent), fóra, které podporuje nadané ženy a pomáhá otevírat téma diverzity jak celosvětově, tak i u nás. Loni v červnu se stala hostitelkou mezinárodního setkání tohoto fóra v Praze.

Sama je několikanásobnou účastnicí ankety 25 žen českého byznysu pořádnou HN.

Před nástupem do společnosti Sodexo působila ve společnosti PricewaterhouseCoopers a Telefónica O2.

Svůj volný čas věnuje především dvouletému synovi Viktorovi, ráda cestuje a věnuje se gastronomii ve všech jejích podobách.

HN: Jste lídrem na trhu zaměstnaneckých benefitů v Česku. Trh na němž působíte ale jistě stále láká nové hráče. Cítíte to? 

Každý trh láká nové hráče. Naše nabídka, síť klientů a partnerů je ale velmi široká a komplexní, a to je v takovém byznysu potřeba. Neustále rozvíjíme naše služby tak, aby byly v souladu s nejmodernějšími trendy a atraktivní pro klienty i uživatele. Tržní prostředí je dnes velmi rychlé, je nutné umět včas reagovat a přicházet s novými službami, a to v pravý čas.

Jako nadnárodní společnost máme také velkou výhodu, že můžeme využívat know ­how z celého světa. V porovnání s Evropou je Česko v zaměstnaneckých benefitech v průměru. Praha je na tom stejně jako jiné metropole. Nejdál z hlediska rozvinutosti trhu benefitů je Anglie. Ostatně tam naše společnost nedávno ovládla společnost Motivcom, firmu zaměřenou na incentivní a benefitní programy. Jejich know ­how budeme postupně zapracovávat do celé skupiny Sodexo.

HN: Co ovlivňuje vaše podnikání obecně? Jaké trendy?

Dění na pracovním trhu. Musíme reagovat na stárnutí populace, na potřeby generace Y. Na fenomény jako je ambice lidí vyvažovat svůj pracovní a osobní život, na obecný důraz všech na zdravý životní styl. Inspirují nás nové podněty, které se objevují, a které by v budoucnu mohly rozšířit naši nabídku. Zajímavá je například kolaborativní ekonomika. Dalším trendem je, že se mění tzv. "me first" přístup v to, že zaměstnanci chtějí nabídku benefitů zpřístupnit i rodině, svým blízkým. Chtějí také transparentnost svých účtů, přehledně vidět, co a jak čerpali, na co měli nárok.

HN: Jak na tyto trendy reagujete?

Sodexo následuje tyto trendy mimo jiné tak, že se snaží nedodávat pouze produkty, tedy benefity, ale celá řešení, benefitní a incentivní programy, poradenství. S postupující digitalizací se pak snažíme digitalizovat i naši nabídku včetně elektronických stravenek. S nimi se chystáme na český trh na konci letošního roku a budou mít podobu platební karty. Pro úspěch tohoto projektu je klíčová partnerská síť a v pozici lídra na trhu si musíme být jisti, že spustíme elektronické řešení s partnerskou sítí, která bude dokonale uspokojovat všechny zákazníky a jejich zaměstnance. Elektronizace ale samozřejmě neznamená konec papírových stravenek, pouze rozšíření naší nabídky.

HN: Jak tedy vidíte rozvoj e-­stravenek?

Těžko si v tom dávat nějaké cíle. Jisté je, že řada zaměstnanců vnímá stravenku jako cosi, čím se může pochlubit, ukázat to doma. Papírová stravenka má proti elektronické některé důležité výhody, například okamžitě vidíte, kolik prostředků máte, což je pro některé zákazníky důležité. Papírové stravenky mohou sloužit i jako komunikační kanál, pro reklamu. V tom jsou také cenné. Ale vidíme, že elektronizace může postoupit hodně. Jinde jsou s ní dál, například v Belgii, kde je daná zákonem a týká se až 60 procent stravenek.

HN: Pár let zpátky se vedla poměrně intenzivní veřejná debata za zrušení stravenek. Jak se vstříc tomuto tématu cítíte dnes?

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Neobáváme se principiálních změn celého odvětví nebo nové regulace. Systém je nově nastaven a funguje. Nedávný průzkum Institutu oceňování majetku VŠE spočítal, že stravenkový systém přinese do rozpočtu ČR ročně téměř 700 milionů korun navíc. Restaurace mají až třetinu svých příjmů ze stravenek.

HN: Je něco dalšího, v čem jako poskytovatel zaměstnaneckých benefitů vidíte perspektivu?

Bude přibývat poptávka po lifestylových produktech v duchu rovnováhy work­life balance. Dnes, když si lidé vybírají práci, neřeší už jen peníze, ale další doplňkové benefity. A také musíte umět profilovat nabídku. Koncept "stejné benefity pro každého" nefunguje a bez relevance žádný benefitní systém nebude schopen fungovat. Společnosti musí více než kdy předtím začít své zaměstnance vnímat jako individuality se specifickými potřebami. Každý má jiné potřeby a ty se mění například podle toho, v jaké životní fázi se nachází.

Mladé rodiny hledají služby, které jim umožní trávit více času s dětmi, ti ve zralém věku investují do koníčků, ale třeba také pečují o své rodiče, ti nejmladší se chtějí vzdělávat a cestovat. Benefity se dnes již nezaměřují jen na zaměstnance, ale i na jeho rodinu. Našim klientům nabízíme také takzvaný benchmarking. Vědí, co nabízí konkurence v odvětví a mohou s tím pracovat.