Získat pozornost investora lze často i náhodou. Mnoho majitelů začínajících firem se potkalo se svými budoucími mecenáši například ve výtahu na networkingové akci. S výtahem se pojí i jeden tradiční start-upovský termín - elevator pitch. V překladu jde o krátké osobní setkání s investorem, během kterého ho přesvědčujete, že váš projekt má smysl.

"Během něj byste měli jasně a stručně říci, co prodáváte, kdo si to koupí a proč, kdo je vaše konkurence, jakou stanovíte cenu, jak na nápadu vyděláte a kolik peněz potřebujete do začátku a na co," říká Margareta Křížová, partnerka společnosti CEAG, známá z televizního pořadu Den D.

Podle ní by celá prezentace neměla trvat déle než pět minut. "Zkuste svůj byznys představit kamarádovi, manželce či babičce. Pochopili, co budete prodávat, nebo na vás udiveně zírají a nechápou o čem je řeč? Nejvíc si investoři zapamatují pragmatické a jasné prezentace. Pokud jste vymysleli novou sociální síť, je nejlepší říci na rovinu, jak se lišíte od Facebooku či Linked-inu, než prezentovat složité vzorce a algoritmy," popisuje Křížová.

Konkurenci přiznejte

Pro lepší pochopení vašeho nápadu také pomůže, když se porovnáte s nějakou existující firmou. "Je dobré to investorům usnadnit a říci třeba, že děláme pro hotely to, co udělal Uber pro zákazníky taxislužeb. Osvětlí se tím podstata byznysmodelu," říká Petr Ocásek, spolumajitel start-upu Angelcam, který se nedávno vrátil z pobytu v prestižním americkém akcelerátoru 500 startups.

Podezřele může znít, když prohlásíte, že vaše firma nemá na trhu konkurenci. "Znamenalo by to, že jste objevili trh, který ještě nikdo neobsluhuje, což ale automaticky znamená, že pro váš produkt nebo službu neexistuje na trhu poptávka a budete ji muset nejdříve vyvolat. Což ale stojí spoustu peněz a málokdo to umí," říká Ocásek.

Před prezentací může být také praktické připravit si stručný písemný materiál, kde budou jen základní fakta a čísla z vaší prezentace, společně s vaším jménem a kontaktem. Jestliže má prezentování nápadu proběhnout před větším počtem investorů, vyplatí se zjistit, kdo bude přítomný.

Zatím jste si přečetli 50 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.