Franšízing zažívá v České republice rozmach. Počet společností, které ho využívají, vzrostl za minulý rok nejvíce v tuzemské historii. Ani tak ovšem v tomto ohledu nemůžeme konkurovat cizině, kde má franšízing dlouholetou tradici.

O tom, jakou roli přesně hraje franšízing například v Americe, hovořila Jana Rückerová z obchodního oddělení americké ambasády na konferenci Franchising Forum 2014. Koncept je tam podle ní velmi populární, a to díky nízkým rizikům, která přináší.

"Zhruba třetina malých a středních firem každým rokem krachuje. Počet franšízových firem, které zkrachují, je mnohem nižší. Tvoří zhruba pět procent," vysvětluje Rückerová. Výhodou je rovněž fakt, že franšízovým firmám se daří nejen v období růstu, ale dokáží si zachovat stabilitu i v dobách recese. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Populární gastronomie

"Franšízy tvoří v Americe asi jedenáct procent všech firem, což je mnohem více než u nás. Očividně je tedy v Česku ještě značný prostor k růstu," zamýšlí se Rückerová. Koncept je významný i z hlediska zaměstnanosti. Franšízové firmy totiž vytvářejí v Americe 11 milionů pracovních míst a pokračují v dynamickém růstu. Ten má být v tomto roce 2,6 procenta, to je o 1,8 procenta více než je růst nových míst v celé ekonomice. Za rok 2014 se tedy očekává, že franšízy vytvoří návazně dalších 220 tisíc pozic. Největší podíl na tom má mít obor služeb a obor gastronomie, trendem je hlavně rychlé občerstvení. 

"Americké franšízy rostou dynamičtěji a růst se zrychluje i oproti minulým létům. To vidíme i na počtu nárůstů poboček jednotlivých společností. V letošním roce rostou tempem 1,7 procenta, v minulém roce to bylo jen 1,4 procenta," popisuje Rückerová. Ještě výraznější nárůst je prý vidět u příjmů. Ty se mají zvednout o 4,7 procenta. Franšízy při tom vytvářejí 4,5 procent amerického HDP. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.