Nejvyšší nárůst objemu pronájmu logistických prostor hlásí Velká Británie, Německo, Francie a region střední a východní Evropy. I s ohledem na oživenou poptávku nájemců a soustředění developerů především na výstavbu pro konkrétní společnosti (built-to-suit) se zastavil pokles nájemného v nových skladových nemovitostech. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ je do roku 2015 dokonce pravděpodobný mírný růst nájemného.

“Pozitivní vývoj jsme zaznamenali i v České republice, kde se v průběhu roku 2010 pronajalo 780 000 m2 skladových ploch. Míra neobsazenosti klesla ze 17 % na 10 % a v omezené míře se obnovila i výstavba nových prostor,“ doplňuje údaje Martin Šumera z oddělení průmyslových nemovitostí pražské kanceláře DTZ.

Evropský růst HDP, spolu se spotřebou a průmyslovou výrobou, vytvořil předpoklady pro oživení na evropském trhu logistických ploch. Logistický sektor posílil díky zvýšení spotřeby v některých evropských státech s nižším zadlužením. Logistice prospívá rovněž výhodný směnný kurs pozitivně ovlivňující export velkých evropských firem – patrné je to například na segmentu automobilového průmyslu, jemuž se daří vyvážet vyšší objemy vozidel.

Takto by se shrnutí roku 2010 jevilo velmi optimisticky. Ukázalo se však, že rychlost oživení se výrazně liší v jednotlivých zemích eurozóny. A rozdíly se mohou i v sektoru logistických nemovitostí projevit ještě markantněji v roce 2011 v důsledku dopadů masivních škrtů veřejných rozpočtů v jižní Evropě. Naopak stále lepší výsledky hlásí developeři zejména v Německu, Skandinávii, ale i ve střední a východní Evropě včetně ČR, díky relativně nízkému veřejnému zadlužení a výhodným směnným kurzům.

Zvýšenou ekonomickou aktivitu v průběhu roku 2010 dokládá podstatný nárůst využití lodní a letecké dopravy. Využití evropských přístavů se navýšilo ve všech hlavních dvaceti přístavech, s výjimkou přístavu LeHavre. Největší zvýšení objemů bylo registrováno v Rotterdamu (13,4 %) a v Antverpách (13,2 %). Evropská letecká doprava také dosáhla významného oživení. V roce 2010 nákladní doprava vzrostla o 18,9 %, což je největší nárůst za tři dekády, v porovnání s 11% poklesem v roce 2009.

Poptávka po pronájmech v oblasti logistiky kopírovala náladu firem, přesvědčených o překonání ekonomické krize. Pronájem logistických prostor se podle údajů DTZ v roce 2010 zvýšil v souhrnu o 20 %. Zejména Německo a střední a východní Evropa zaznamenaly největší zvýšení objemu pronájmů v roce 2010 o 23 %, respektive celých 78 %. Navzdory probíhajícímu oživení trhu míra neobsazenosti prostor zůstává po celé Evropě vysoká. V některých zemích jako Španělsko a Irsko je to až 20 %. Nájemci jsou si vědomi svého postavení a velmi pečlivě vybírají z dostupné nabídky nebo projektů připravených k výstavbě na bázi built-to-suit.

Situace v posledních třech letech, charakterizovaná přebytkem nabídky nad poptávkou, srazila nájemné v celé Evropě. Na některých trzích došlo v roce 2009 k poklesu tržního nájemného až o 25 %. Pokles pokračoval navzdory oživení poptávky i v loňském roce. Letošek pak bude na většině evropských trhů s logistickými prostory ve znamení stabilizace – do roku 2015 by pak nájemné mohlo vzrůst v průměru o 1 % ročně.

Oživení trhu je patrné i z hlediska investic do průmyslových nemovitostí, které v roce 2010 dosáhly objemu 7,6 miliardy EUR, což znamená 27% zvýšení oproti roku 2009. Nejvyšší aktivitu hlásí Velká Británie, kde se loni investice vyšplhaly na 3,3 miliardy EUR, což představuje 43 % všech obchodů v Evropě. Následuje Skandinávie s 1,5 mld. EUR a Německo s 1,1 mld. EUR. Sektor logistických nemovitostí je v současné době v porovnání s maloobchodními a kancelářskými budovami velmi atraktivní investiční příležitostí. Důvodem je předpokládané oživení výše nájmů, stejně jako růst kapitálových hodnot tohoto typu nemovitostí v dalších pěti letech.