Jonathan Appleton, ředitel ABSL, asociace, která v Česku sdružuje poskytovatele podnikových služeb

Výraznou roli hraje robotizace v oboru podnikových služeb. Již plných 82 procent center některou z metod automatizace využívá, nejčastěji jde o technologie RPA (Robotic Process Automation), OCR (Optical Character Recognition) a chatboty. Primárními důvody pro investice do robotizace a automatizace je pro 27 procent center podpora růstu produktivity a pro 24 procent potřeba uvolnit talenty pro činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Dalších 22 procent středisek zavádí automatizaci a robotizaci s cílem snížit náklady.

Jan Burian, ředitel oddělení Manufacturing ­Insights pro region EMEA, IDC

Robotická automatizace procesů nejvíce pronikla do oblasti center sdílených služeb, dále do bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikací, farmacie a back officu obchodních a servisních společností. Zde všude je obrovské množství rutinních procesů fyzicky vykonávaných množstvím personálu. Oproti tomu výrobní sféra tak trochu "trpí" přílišnou customizací a komplexností procesů, což výrazně komplikuje jak zavádění RPA, tak zejména nalezení smysluplného projektu.

Jakub Klimeš, obchodní konzultant, SAP

Co se týče adaptace, vždy záleží na konkrétním procesu a vybraném softwaru, případně i na výběru implementační firmy. Obecně však vidíme, že RPA technologie jsou na vzestupu především v bankovnictví a finančních službách, telekomunikacích, retailu či v odvětví utilit.

Radek Šulc, softwarový inženýr pro digitální transformaci byznysu, IBM Europe

RPA nabízí potenciál v každém odvětví. Banky, pojišťovny a telekomunikace jsou tradičními tahouny adopce nových přístupů. Na druhou stranu máme za sebou zajímavé implementace například v obchodních řetězcích, farmaceutických společnostech a ve strojírenství.

Jaroslav Procházka, vedoucí týmu digitální transformace a IoT, Komix

Do projektů RPA masivně investují centra podnikových služeb. Robotizace se významně prosazuje i v dalších segmentech, například v bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikacích, utilitách, ale také v automobilovém průmyslu a ve veřejném sektoru.

Článek byl publikován v komerční příloze HN ICT revue.

Související