Podle posledních čísel z roku 2018 firma Y Soft na tržbách poprvé překonala hranici jedné miliardy korun. Zatímco tento IT projekt Václava Muchny dosud rostl, v budoucnu tomu tak být nemusí. Trh s kancelářským tiskem, na němž Y Soft závisí, na celém světě soustavně klesá. Brněnský podnikatel se ale i v takové situaci pouští do ofenzivy a význam Y Softu chce ještě posílit. V první řadě k tomu má přispět změna myšlení. "Musíme vyjít z komfortní zóny a začít dělat věci jinak, abychom se od základu proměnili," říká. Vidí před sebou zisk, ale nezapomíná na základní ideu, s jakou do IT vstupoval − vytváření lepšího světa. Chce dokázat, že z českého prostředí může z nuly vyrůst globální firma, kde budou působit zahraniční topmanažeři. Konkurence Česka ve světě podle něj musí stát na českých firmách.

HN: Váš Y Soft je na trhu už dvacet let. Co bylo za tu dobu největším milníkem?

Řekl bych, že to bylo dosažení miliardy na tržbách. Pokud náš růst bude pozvolný, můžeme mít za deset let obrat ve výši dvou miliard korun. To však není růst, který od našeho byznysu očekávám. Proč nemít třeba pět miliard? Ale abychom dosáhli výraznějšího růstu, musíme se úplně proměnit. A to bude samozřejmě nesmírně těžké.

HN: Jak chcete firmu změnit?

Chtěli bychom vytvořit topmanagement z lidí, kteří už postavili velké globální firmy s obratem v řádech stamilionů eur. Jejich prostřednictvím můžeme do Y Softu přitáhnout růstové know-how a podpořit tím naši vnitřní změnu. Lidi, kteří by takové požadavky splňovali, v Česku nenajdeme. Snad s výjimkou Avastu tu globální společnosti nemáme. Ano, jsou tu pobočky zahraničních korporací. V těch ale rozhodování neprobíhá. Strategie se řeší většinou v cizině, kde takové firmy sídlí. Z toho důvodu se teď hodně díváme po světě a snažíme se tam nabrat nové lidi do vedení. Další věcí, která by mohla podpořit naši proměnu od základu, je stavba firmy bez managementu. Zatím to zkoušíme na úrovni oddělení výzkumu a vývoje, kde pracuje 140 lidí. Mělo by to vypadat tak, že oddělení povede jeden manažer a s tím budou spolupracovat týmy, které se ale budou organizovat samy.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru