Pokud jde o budoucnost, 69 % dotazovaných si myslí, že školy, vysoké školy a univerzity poskytují v současné době studentům správný druh digitálních dovedností, které je připraví pro budoucí pracovní uplatnění. Na otázku, zda lidé očekávají, že automatizace, robotika a umělá inteligence budou pozitivně ovlivňovat jejich práci v příštích 5-10 letech, odpovědělo 56 % českých zaměstnanců kladně.

Češi jsou ochotni získat digitální dovednosti a učit se o automatizaci, umělé inteligenci či strojovém učení. 77 % si navíc myslí, že by jim měl příslušné školení poskytnout jejich zaměstnavatel. 

„Pouze 36 % českých zaměstnanců v našem průzkumu uvedlo, že jejich zaměstnavatel do vzdělávání v této oblasti investuje. Ani ve světě to zatím není úplným standardem, globálně se vzdělávání zaměstnanců v těchto technologiích věnuje 44 % společností,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka agentury Randstad.

Jistou výjimku tvoří obor IT a podnikových služeb, kde se technologie automatizace a umělé inteligence hojně využívají a tím pádem je dostatečné školení a získávání know-how standardem. Dle oborové organizace ABSL dokonce zaměstnavatelé z oboru podnikových služeb poskytují svým lidem školení v rozsahu 40 hodin ročně, což je podle posledních údajů ČSÚ téměř čtyřnásobek celorepublikového průměru.

45 % Čechů do jisté míry investuje do sebe, protože jim jejich zaměstnavatel neposkytuje žádné školení (globálně je to 59 % dotazovaných). Vedle školení svých lidí zaměstnavatelé investují také do technologického vývoje v oblasti umělé inteligence a strojového učení. Globálně tak činí 49 % zaměstnavatelů, v ČR 40 % firem.

„Vzhledem k tomu, že v souvislosti s technologiemi do budoucna vznikne celá řada nových expertních pracovních pozic, měli by zaměstnavatelé do vzdělávání svých lidí investovat intenzivněji. Jen tak si zajistí experty, které budou potřebovat,“ doplňuje Alžběta Honsová.