Pokud jde o budoucnost, 69 % dotazovaných si myslí, že školy, vysoké školy a univerzity poskytují v současné době studentům správný druh digitálních dovedností, které je připraví pro budoucí pracovní uplatnění. Na otázku, zda lidé očekávají, že automatizace, robotika a umělá inteligence budou pozitivně ovlivňovat jejich práci v příštích 5-10 letech, odpovědělo 56 % českých zaměstnanců kladně.

Češi jsou ochotni získat digitální dovednosti a učit se o automatizaci, umělé inteligenci či strojovém učení. 77 % si navíc myslí, že by jim měl příslušné školení poskytnout jejich zaměstnavatel. 

„Pouze 36 % českých zaměstnanců v našem průzkumu uvedlo, že jejich zaměstnavatel do vzdělávání v této oblasti investuje. Ani ve světě to zatím není úplným standardem, globálně se vzdělávání zaměstnanců v těchto technologiích věnuje 44 % společností,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka agentury Randstad.

Jistou výjimku tvoří obor IT a podnikových služeb, kde se technologie automatizace a umělé inteligence hojně využívají a tím pádem je dostatečné školení a získávání know-how standardem. Dle oborové organizace ABSL dokonce zaměstnavatelé z oboru podnikových služeb poskytují svým lidem školení v rozsahu 40 hodin ročně, což je podle posledních údajů ČSÚ téměř čtyřnásobek celorepublikového průměru.

45 % Čechů do jisté míry investuje do sebe, protože jim jejich zaměstnavatel neposkytuje žádné školení (globálně je to 59 % dotazovaných). Vedle školení svých lidí zaměstnavatelé investují také do technologického vývoje v oblasti umělé inteligence a strojového učení. Globálně tak činí 49 % zaměstnavatelů, v ČR 40 % firem.

„Vzhledem k tomu, že v souvislosti s technologiemi do budoucna vznikne celá řada nových expertních pracovních pozic, měli by zaměstnavatelé do vzdělávání svých lidí investovat intenzivněji. Jen tak si zajistí experty, které budou potřebovat,“ doplňuje Alžběta Honsová.

 

Související