Ať už provozujete e-shop nebo obsahový web, provádět analýzu klíčových slov se alespoň v úvodu vyplatí téměř vždy. Můžete si myslet, že znáte své produkty a svoji cílovou skupinu sebelépe, ale pokud neporovnáte své úsudky a domněnky s tvrdými daty, můžete se připravit o řadu návštěvníků, kteří by jinak měli o obsah vašeho webu zájem. Proces analýzy klíčových slov můžete zrychlit a zefektivnit řadou nástrojů a postupů. Některé z nich si představíme.

Brainstormujte

Stačí vám k tomu tužka a papír. Vypište si všechny výrazy charakterizující vaše produkty. Přemýšlejte nad synonymy a výrazovými prostředky, kterými uživatelé váš obor činnosti mohou hledat. Vypište se všechna slovní spojení. I díky tomu můžete přijít na souvislosti, které vám zatím byly skryté. Tato data budou tvořit základ pro vaši analýzu a právě díky nim budete moci prostřednictvím analytických nástrojů nalézat další hledané a relevantní fráze.

Automatizujte

Základem každé analýzy klíčových slov je dostatečné množství vstupních dat k vyhodnocení. Analytické nástroje vám pomohou nalézt další nové a zajímavé fráze. Pokud byste tato data měli shromažďovat a třídit ručně, nedělali byste celé dny nic jiného.

K jejich získávání mohou posloužit nástroje, které jinak slouží primárně k účelům PPC reklamy a to Plánovač klíčových slov integrovaný v Google Adwords a Nástroj pro návrh klíčových slov, který můžete nalézt v rozhraní Sklik. V obou těchto nástrojích můžete uplatnit klíčová slova, která jste si shromáždili ručně a získat jejich prostřednictvím další velké množství příbuzných frází, které vám navrhnou.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Data si společně s orientačními měsíčními hledanostmi jednotlivých klíčových slov můžete exportovat do Excelu a shromáždit si je tak na jednom místě. K tomu můžete přidat klíčová slova z databází našeptávačů Google, Bing nebo Youtube, která lze stáhnout prostřednictvím nástroje keywordtool.io. V této fázi už máte skoro vyhráno. Skoro, protože s takovým objemem dat je velmi obtížné pracovat.

Můžete se setkat s řadou problémů a nejčastějším z nich je ten, že lidé zadávají stejné dotazy různě - s diakritikou i bez ní, spisovně i nespisovně, s přehozeným slovosledem, s pravopisnými chybami, s překlepy… Data je proto nutné pročistit a duplicity odstranit. Můžete se o to pokusit v Excelu nebo v jiném tabulkovém editoru, ale nebude to úplně ono. Nejvhodnějším nástrojem pro tyto operace je Open Refine (dříve Google Refine), který umožňuje rozeznávat podobnosti textových řetězců na základě různých kritérií.

Používejte modifikátory

Nezapomínejte na rozšiřující výrazy, které lépe specifikují povahu klíčového slova. Takovými modifikátory mohou být například značka, lokalita, barva a další. Pokud třeba máte e-shop s obuví, vyplatí se uvažovat nad modifikátory jako jsou: typ obuvi, pro koho je obuv určena, značka obuvi, barva obuvi a další. Spojením modifikátoru a klíčového slova vznikají tzv. longtailové výrazy. Jejich výhodou je vysoká relevance a menší konkurence ve výsledcích vyhledávání. Jak využít modifikátory ke klasifikační analýze si můžete přečíst v nadčasovém textu Marka Prokopa.

Analyzujte web konkurence

Z analýzy stránek konkurence můžete získat nová klíčová slova, která se vám mohou hodit. Při jejich zpracování opět doporučuji si práci usnadnit vhodným nástrojem. Webové stránky konkurence pravděpodobně znáte, a pokud ne, můžete ty ve vyhledávání nejúspěšnější nalézt přes nástroj SEDM od agentury Sun Marketing.

K extrakci klíčových slov z webových stránek může opět posloužit Plánovač klíčových slov, případně lze obsah prvků, jako jsou - Title (titulek) nebo Meta Description (popisek stránky pro výsledky vyhledávání) stránky získat prostřednictvím nástroje Xenu.

Odhadujte konkurenci ve výsledcích vyhledávání

Pokud neodhadneme dobře konkurenci, může se stát, že se na daný dotaz se svými webovými stránkami nebudeme schopni prosadit ve výsledcích vyhledávání na lepší pozice. Konkurenci lze odhadnout například zadáním dotazu do vyhledávače a porovnáváním odkazových profilů webových stránek, které byly vypsány na prvních pozicích výsledků vyhledávání. Počet a kvalita zpětných odkazů mohou být jedny z určujících metrik.

K zjištění těchto údajů lze využít nástroje – třeba MajesticAhrefs nebo Open Site Explorer. Hrubé údaje o síle stránek ve výsledcích vyhledávání může poskytnout také rozšíření MozBar, které si můžete nainstalovat do webového prohlížeče. Díky němu uvidíte pod každým výsledkem vyhledávání Google orientační údaj o počtu odkazů, které na stránky míří a údaje o autoritě stránky a autoritě domény. Posuzování konkurence ve výsledcích vyhledávání nikdy neposkytne exaktní výsledky, ale může hodně napovědět, jakou cestou se při volbě vhodného výrazu vydat. 

A doporučení na závěr? Vybraná klíčová slova na webu není nutné používat v přesné shodě. Algoritmy vyhledávačů jsou již natolik propracované, že si s jinými tvary klíčových slov poradí. Texty tedy tvořte tak, aby byly poutavé a srozumitelné především pro uživatele. Přesně takový obsah chtějí vyhledávače ve výsledcích vyhledávání svým uživatelům nabízet.

Pokud vás problematika výběru klíčových slov zajímá a chtěli byste se o ní dozvědět více, neváhejte se přihlásit na bezplatný webinář Agentury Najisto, který proběhne ve úterý 25. srpna. Dozvíte se, jaké zdroje a nástroje můžete využít při získávání vstupních dat. Řeč bude také o nástrojích a metodách, které mohou učinit proces analýzy efektivnějším. 

Související