Ambice Petra Palase nebyly od začátku zrovna nejmenší. S firmou Kentico Software, kterou založil v roce 2004 ve svých 24 letech, směřoval rovnou na světový trh. A vyplatilo se. Mezi jeho klienty dnes patří společnosti jako Microsoft, Sony, Mazda, Bacardi nebo Chiquita. 

Buďte v obraze

Buďte v obraze ve světě podnikání. Zaregistrujte se na ProByznys.info a získejte nejen přehled o nejnovějších článcích na portále, ale také slevy a speciální nabídky na semináře, konference a webináře.

Z malé brněnské firmy řízené z obývacího pokoje se mu za deset podařilo vybudovat lídra světového trhu komplexních řešení pro on-line marketing. Na pobočkách v Česku, Spojených státech amerických, Velké Británii a Austrálii zaměstnává celkem 146 lidí. Obrat Kentico Software se loni pohyboval řádově ve stovkách milionů korun. Zakladatele firmy Petra Palase jsme se ptali na jeho začátky, strategii, ale i plány do budoucna.

Petr Palas vystudoval Fakultu informatiky Masarykovy univerzity v Brně a před založením Kentica pracoval jako produktový manažer ve společnosti Moravia IT, kde měl na starost produkty pro vývojáře. "V rámci své práce jsem zjistil, že na trhu chybí dostupný publikační systém pro webové stránky na platformě společnosti Microsoft. A protože můj zaměstnavatel v té době neměl zájem dělat publikační systém, rozhodl jsem se založit vlastní firmu," popsal své osudové rozhodnutí Palas.

Vzhledem k jeho kontaktům vzniklo sídlo společnosti v Brně a ani po čase ho nenapadlo přesídlit jinam. "Brno je pro nás skvělé místo – je zde několik technicky zaměřených vysokých škol, které sem táhnou talentované studenty, a díky tomu se nám zde podařilo vybudovat silný tým. Velkou část obchodu děláme samozřejmě v zahraničí prostřednictvím našich poboček, ale vývoj děláme pouze v Brně," vysvětluje.

Kentico spolupracuje s vysokými školami už od začátku a díky mladým talentovaným lidem je rozvoj tak dynamický. Ani po deseti letech se v této spolupráci nepolevilo. "Dnes nabízíme studentům několik způsobů spolupráce – práci při studiu, letní stáže, diplomové práce a nově pak také bezplatné školení na náš produkt, díky kterému mohou získat práci u našich partnerů v Česku i v zahraničí. Musím říct, že za posledních deset let se spolupráce s vysokými školami a jejich otevřenost výrazně zlepšily," objasňuje situaci na trhu Palas. 

Brno je pro nás skvělé místo

Petr Palas

Narodil se v roce 1979 v Hlinsku a vyrůstal v Tasově u Velkého Meziříčí. Je absolventem Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Své první zkušenosti z IT získal ve firmě Moravia IT. Po pěti letech se rozhodl v roce 2004 založit vlastní společnost Kentico Software.

Je ženatý, má čtyřletou dceru a dva psy. Kromě rodiny se aktuálně věnuje získání pilotního průkazu.

Nepotřeboval finanční podporu bank nebo dalších případných investorů. Do firmy vložil své vlastní peníze. "Už od prvního semestru na vysoké škole jsem začal pracovat při studiu a během pěti let jsem naspořil asi čtyři sta tisíc korun, z nichž jsem polovinu vložil do firmy a druhou polovinu jsem si nechal na to, abych měl z čeho žít, dokud se firma nerozjede. Už po půl roce jsem se dostal do zisku a od té doby naše firma rostla pouze díky penězům, které jsme sami vydělali," říká pyšně Palas.

Zaměření hned na zahraničí

I když Kentico sídlí v Brně, přibližně 60 procent tržeb pochází ze Severní Ameriky, 15 procent z Velké Británie, 15 procent z Austrálie a zbytek převážně ze západní Evropy. V Česku tvoří klientela méně než pět procent z celkových tržeb.

Prvním velkým klientem společnosti, který otevřel další dveře, byla Gibson Musical Instruments ze Spojených států amerických. "Gibson si nás našel v katalogu softwaru na internetu, což byl spolu s internetovými vyhledávači také náš první zdroj zákazníků," odpovídá na otázku, jak se mu povedlo získat hned tak velkého klienta.

Na mezinárodní trh cílil Palas hned od začátku. A co tkví za tak rychlím získáním zahraniční klientely? "Začali jsme náš produkt prodávat hned přes internet. Díky tomu se nám na trhu podařilo velmi rychle prosadit a získat mnoho partnerů z řad webových a marketingových agentur, které pak náš produkt prodávaly svým zákazníkům. Zahraniční pobočky v USA, Velké Británii a Austrálii jsme otevírali až v okamžiku, kdy si na sebe mohly vydělat," říká Palas.

Dalším nejbližším cílem pro expanzi je pobočka v Nizozemsku. "Díváme se ale i po německy hovořících zemích. Na trhu vidíme, jak se posouvají nové trendy z USA do Velké Británie a Austrálie a pak do kontinentální Evropy. My dnes máme jako jedni z mála hráčů na trhu kompletní řešení pro internetový marketing, které je úspěšné na našich primárních trzích. A to teď chceme zužitkovat i v kontinentální Evropě," dodává.

Právě Německo je podle Palase pro ně nejsložitější pro expanzi. "Zatímco v Rakousku nebo Švýcarsku prodáváme bez problémů z Brna, německý trh vyžaduje jiný, více lokální přístup," vysvětluje.

Související