Pavel Latoň a Jan Charvát společně založili projekt Opravárna, jehož vznešeným posláním je dávat poškozeným předmětům znovu život. Za tímto účelem spravují webovou stránku s několika stovkami registrovaných opravářů, jež nabízí své odborné služby široké veřejnosti. Současně také intenzivně pracují na tom, aby český národ naučili nové formě recyklace.

Pavel Latoň (29)

Rodák z Opavy vystudoval mediální studia na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Během posledních pěti let pracoval jako copywriter i marketing manažer v komunikační agentuře. Jako milovník technologií a společensky prospěšného podnikání rozjel v roce 2014 vlastní projekt Opravárna.

Ve volných chvílích hraje Hanspauslkou ligu malé kopané.

S humanitním vzděláním po hlavě do byznysu

Pavel vyrostl v podnikatelské rodině, ale i přesto se dal na studium politologie a sémiotiky. Kořeny jej ale brzy dostihly, když mu kamarád Honza představil myšlenku cirkulární ekonomiky. "Jejím cílem je v podstatě opustit spotřební model 20. století, který je postavený na impulsivním nákupu, krátkodobém využití a následné rychlé cestě do spalovny. Ono je totiž často mnohem jednodušší něco vytěžit než šetřit," vysvětluje Pavel.

Nápad na byznys na sebe nenechal dlouho čekat. Honzovi se rozbil mobilní telefon a v autorizovaném servisu za opravu chtěli polovinu ceny nového zařízení. Přestože se nepovažoval za manuálně zručného, rozhodl se výměnu displeje provést sám. Náhradní díly i s náklady na vlastní práci jej vyšly na pár stovek korun.

"V tu chvíli jsme si řekli, že bychom mohli vytvořit službu, která by zjednodušovala lidem cestu k opravě. Ať už tím, že si ji udělají sami nebo rychle najdou spolehlivého člověka, jenž se jim o to postará."

Zlaté české ručičky

K situaci pozitivně přispělo i rozhodnutí Evropské komise, které v rámci svého programu o předcházení vzniku odpadu poprvé letos vypíše speciální dotace pro takto orientované projekty. "Díky institucionální podpoře a reálnému problému, na který jsme nalezli řešení, jsme věřili, že uspějeme," popisuje Pavel své prvotní nadšení, které přetrvává až doteď.

V létě minulého roku spustili jednoduchý web s registračním formulářem, následovala velká PR kampaň na nábor opravářů. Z celého Česka se jim po několika týdnech přihlásilo téměř čtyři sta opravářů, přičemž se sami rozřadili dle specializace do více než 80 kategorií. "Největší podíl měly mobilní telefony, drobné elektro a oděvy," vypočítává Pavel.

"Našli se ale i takoví, kteří nabízeli broušení diamantů, renovaci průmyslových strojů nebo tahacích harmonik. Přihlásila se nám také paní nabízející opravu manželství, ale tento druh služby jsme bohužel museli zamítnout," směje se.

Laboratoř bez bílých plášťů

Ve stejné době vstoupili s dobře našlápnutým nápadem do Laboratoře Nadace Vodafone spoluorganizované pražským Impact Hubem. Účast v akceleračním programu pro technologické startupy se společenským prospěchem posunula Opravárnu na další úroveň. "Hodně jsme službu profesionalizovali. Mentoring s Honzou Maškem nebo Silke Horákovou byl k nezaplacení. Pokaždé jsme ze setkání odcházeli plní nových myšlenek i nabouraných naivních představ," shrnuje Pavel své pětiměsíční působení v Laboratoři. "Nejdrsnější moment byl, když jsme prezentací svého obchodního modelu dokázali Silke rozesmát."

S cílem finanční nezávislosti na externích zdrojích se tým rozhodl spolehnout na 15procentní poplatky, které by měl z každé úspěšně dokončené opravy zpracovatel odvádět. Možné riziko však tkví paradoxně v technologickém řešení. "Zatím si nemůžeme dovolit vyvinout systém, který by inkasoval od zákazníka peníze, a my pak část vypláceli opraváři. Aktuálně jsme ve fázi testování čestnosti našich kontaktů, jelikož po nich poplatek za zprostředkování žádáme až poté, co oni sami inkasují peníze," popisuje úskalí.

Opravárna v kavárně

V mezičase se Honza s Pavlem zaměřují na marketing a všeobecné šíření povědomí o jejich poslání. Za sebou mají už dvě tematické Oprakavárny, které se uskutečnily v Praze a Brně. Na jednom místě se sešlo několik kutilů, kteří zachraňovali příchozím jejich rozbité věci. Během pár hodin tak dokázali vdechnout život starému telefonu nebo i porouchanému kolu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.