Češi loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 161 miliard korun. Je to o 31 miliard, tedy 15 procent, více než v roce 2018. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, která provozuje více než 20 tisíc e-shopů, což je zhruba polovina českého trhu.

Rekordnímu ročnímu obratu pomohl i stoupající počet internetových obchodů, který meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Největší podíly na obratu tvořily elektronika, kosmetika a oblečení. "Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší," dodal výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.

Na prvním místě žebříčku podle celkové hodnoty on-line nákupů za loňský rok figuruje s 37 procenty elektronika. Druhá byla kosmetika s 12 procenty. Na internetu více utrácely ženy, na které připadalo 60 procent tržeb.

"Sílící trend on-line nákupů pozorujeme u oblečení. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba on-line nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále," dodal Uďan.

Při srovnání různých období roku drží jasné prvenství to předvánoční. Za listopad a prosinec byl obrat českých e-shopů 51 miliard korun, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před Vánoci.

Pro skupinu Mall.cz byl nejsilnějším dnem 29. listopad, kdy vrcholila akce Black Friday. Celkově za poslední dva měsíce roku zaznamenal e-shop meziroční růst tržeb o 25 procent. "Letos jsme poprvé, i přes některé varovné zprávy a zažité zvyky, viděli, že lidé objednávali dárky skutečně až do poslední chvíle. V období od poloviny měsíce do 23. prosince u nás uskutečnili o 40 procent více objednávek než v loňském roce," uvedl výkonný ředitel Mall.cz Oldřich Bajer.

Téměř 70 procent veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následují Brno (osm procent) s Ostravou (šest procent). Značný podíl on-line prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (tři procenta).