Spousta velkých korporací v mnoha odvětvích si dnes uvědomuje, že s novými trendy a rychle se rozvíjejícím byznysem si se svými standardními dlouhodobými rozhodovacími procesy jen velmi těžko poradí. Některé podniky proto delegují inovace na jiné společnosti, jiné zakládají dceřiné firmy, aby mohly být agilnější, rychlejší a dokázaly zmapovat příležitosti na trhu. A právě tak vznikl na začátku roku 2017 i Škoda Auto DigiLab, malá dceřiná společnost stoprocentně vlastněná Škodou Auto, která sídlí v moderních kancelářích v pražských Holešovicích.

"Velkou firmu si můžete představit jako obří zaoceánskou loď s mnoha palubami, které ale dlouho trvá, než dokáže změnit směr. DigiLab je spíš takový rychlý člun. Průzkumník, jenž vyhledává trendy a analyzuje, který z nich může být pro automobilový průmysl zajímavý, a snaží se ho prostřednictvím partnerství velmi rychle uchopit," vysvětluje smysl a úlohu DigiLabu, stojícího tak trochu mimo strukturu velké automobilky, jeho šéfka Jarmila Plachá.

Myšlenka DigiLabu vznikla v roce 2016 a jeho cílem je vytvořit agilní prostředí, ve kterém budou vznikat nové digitální služby související s provozem auta a obecněji i mobilitou. Ty Škodovka rozděluje do tří kategorií − vozidlo na vyžádání, mobilita na vyžádání a služby zvyšující pohodlí uživatelů. To souvisí se strategií do roku 2025, která má automobilku posunout od výrobce vozidel k poskytovateli mobility jako služby. "Vymýšlíme, jak to udělat, aby když se zákazník rozhodne někoho či něco někam přepravit, byla poskytovatelem této mobility Škoda Auto − ať už se zákazník rozhodne pro osobní vlastnictví vozu, nebo využije některou z nových služeb mobility," upřesňuje Jarmila Plachá.

Zároveň by platforma DigiLabu měla přinášet nové trendy do stávající firemní kultury Škody Auto a být ambasadorem změny. Sekundárním cílem je podpořit značku Škoda, posunout její vnímání nejen jako výrobce spolehlivého "hardwaru", ale i jako aktivního hráče na poli softwarových inovací.

Rychlý růst

"Od ledna 2017 jsme se rozrostli ze šesti lidí na dnešních 31 pracovníků osmi národností. Většina z nich má zkušenosti s vlastním byznysem nebo rozjezdem start-upu, marketingem a digitálními službami," popisuje Jarmila Plachá. Ona sama dříve dva roky šéfovala startupovému akcelerátoru společnosti Telefónica a předtím vedla marketingové týmy v mezinárodních bankovních a telekomunikačních firmách.

Zhruba čtvrtinu zaměstnanců DigiLabu tvoří vývojáři softwaru, s dalšími vývojáři firma spolupracuje externě. "Díky tomu si řídíme vývoj softwaru sami. Naším cílem je, aby se projekty dostaly co nejdříve k zákazníkům. Chceme mít prototypy aplikací a služeb hotové v řádu týdnů a jinak než vlastními silami to v podstatě zařídit nelze," vysvětluje šéfka DigiLabu.

Největší část týmu tvoří manažeři jednotlivých projektů. DigiLab má vlastní Discovery team, který se soustřeďuje na vyhledávání nových technologií a myšlenek, případně už konkrétních řešení podle zadání byznysu, a monitoruje a vyhledává zajímavé start-upy po celém světě. Firma ale zaměstnává i právníky, kteří se starají zejména o splnění všech zákonných podmínek typu GDPR při testování nových projektů, nebo specialisty na finanční plánování a marketing. Počítá se s tím, že postupem času se úspěšné projekty vyčlení do samostatných firem. To je případ projektu pro sdílení aut HoppyGo, který už vyrostl do samostatné firmy zhruba s 12 zaměstnanci.

DigiLab pracuje přibližně na čtyřech desítkách projektů, další desítku rozvíjí pobočka v Izraeli. Veřejně ale firma mluví jen o několika z nich. Podle Jarmily Plaché je důvodem hlavně to, že řada zákazníků by službu či aplikaci otestovala jen proto, že za ní stojí Škodovka. "My ale chceme, aby ji lidé používali pro její reálnou hodnotu, protože v ní vidí přínos," dodává Plachá. Řadu služeb proto firma testuje anonymně a přihlásí se k nim teprve poté, když uvidí pozitivní reakci zákazníků.

Sdílení a spolupráce

"Sledujeme různé nové modely sdílené ekonomiky nebo přepravních služeb a uvědomujeme si, že ne všechno lze vytvořit ve Škodovce nebo v Česku, naše strategie je proto založená na partnerství," říká Jarmila Plachá. DigiLab spolupracuje s technologickými firmami a zralými start-upy, staví nové byznysmodely s inovativními korporacemi, výzkumnými centry a univerzitami. Sdílená ekonomika by měla hrát významnou roli hlavně ve městech, kde lidé nebudou mít potřebu vlastnit vůz. Soukromá auta dnes průměrně 96 procent doby někde parkují, nikdo je nevyužívá. Proto v DigiLabu hledají projekty, které pomohou zvýšit využití aut ve městech. Pokud takové řešení ještě nikdo nevymyslel, snaží se ho vyvinout sami.

"Vždy chceme navázat partnerství, kde vítězi jsou obě strany. Nenakupujeme start-upy ani firmy, nenutíme je do něčeho, co je pro ně nevýhodné, ale umožňujeme jim růst díky partnerství s námi," dodává Plachá. Řešení, která firma vytváří, jsou škálovatelná a nejsou určena pouze pro český trh. Některé projekty se již dnes testují v zahraničí.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dočtete, jak DigiLab funguje a na jakých projektech pracuje.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se