Z dálky ten obchod připomíná kavárnu: klobouky pověšené na zdi působí jako nabídka kávových kapslí seřazených podle odstínu. Stačí je obkroužit pohledem a vybrat si podle toho, na jak silný módní doplněk si zákazník troufá. Tady, nedaleko Pařížské ulice, vyhlášené luxusním zbožím, se snaží tradiční česká firma vrátit kdysi dobré jméno tuzemskému kloboučnictví. A zároveň do českých ulic vnést svou představu o eleganci.

Vlajková prodejna v Praze na Starém Městě nabízí extravagantní kousky i decentní pokrývky hlavy s jemným šmrncem dávných černobílých filmů. Společnost Tonak ji otevřela před třemi roky, aby vyzkoušela nový obchodní model. Už nechtěla být pouhým výrobcem pro jiné značky, rozhodla se pro návrat k tradiční značce a k vlastním modelům. Po třech letech fungování to vypadá, že si české klobouky opět našly svého zákazníka.

"Jsme spokojení s výsledkem. Přeje nám móda, která vrací klobouky − před 10 lety tomu tak ještě nebylo," pochvaluje si spolumajitel firmy Tonak a jeden ze tří akcionářů Michael Tělecký. Malá síť zatím šesti obchodů, které kromě Prahy najdeme třeba v Ostravě nebo v Českých Budějovicích, si na sebe vydělá. Podnik proto plánuje otevřít další pobočku v Brně. Poohlíží se i v zahraničí a zvažuje místa jako Varšava či Moskva.

Světově proslulí − v sovětském bloku

Podnik, který letos očekává tržby přes 400 milionů korun, na změně image pracuje již několik let. "Už nejsme výrobcem pro babičky a dědečky, dostáváme se k mladší generaci," tvrdí manažer. On sám klobouky nosí a nosil by je prý, i kdyby nevlastnil podíl v Tonaku. Firma spolupracuje s blogery, designéry nebo návrháři − její pokrývky hlavy do svých kolekcí začleňují například Klára Nademlýnská, Kateřina Geislerová. Nebo Jiří Kalfař, který klobouky Tonak minulý týden odvezl na jednu z nejdůležitějších akcí v módním světě, New York Fashion Week.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Jaké plány mají současní majitelé Tonaku.
  • Jaká je historie této značky.
  • Jak probíhala jeho privatizace.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se