Prodej úspěšného brněnského start-upu Kiwi.com v uplynulých měsících komplikovaly neshody spolumajitelů. Ty však vzaly za své. Akcionáři internetového prodejce letenek o plánované transakci, jejíž hodnota se odhaduje na několik miliard korun, nyní jednají ve vzájemné shodě. V rozhovoru pro HN to řekl ředitel a zakladatel společnosti Oliver Dlouhý. 

"Bylo mezi námi hodně nedorozumění, která vedla ke všeobecné frustraci. Nakonec jsme ale sedli ke stolu a začali se bavit. Díky tomu jsme si hodně věcí vysvětlili. Nyní jsme na jedné lodi ohledně dalšího postupu," tvrdí Dlouhý.

Ve srovnání s obdobím před několika měsíci jde o velký obrat. Zatímco někteří finanční investoři podniku, k nimž patří například soukromý investor Jiří Hlavenka nebo společnost Touzimsky Airlines, zvažovali prodej, Dlouhý s takovým plánem nesouhlasil.

Měl obavy, že příchod nového vlastníka ho připraví o vliv v Kiwi.com a negativně dopadne na další rozvoj firmy. Nejde o jedinou změnu v Dlouhého přístupu k podnikání. Ještě v dubnu říkal, že firma nepotřebuje nabírat nový kapitál, dnes plánuje velké investice v Číně, Indii a jižní Americe. Počítá také s příchodem nového investora.

V listopadu jste navázali nové partnerství s největším čínským soukromým low cost dopravcem Spring Airlines a také s druhou největší cestovní agenturou na tamním trhu Tongcheng-Elong. Co jste touto spoluprací získali?

V Číně se potřebujeme hodně rozvíjet a tohle nám k tomu pomůže. Na tamním trhu jsme pořád příliš malí. S aerolinkou Spring Airlines jsme podepsali distribuční smlouvu. Stali jsme se tak prvním nečínským prodejcem jejích letů. Má to pro nás strategický význam. Je v tom taková symbolika vstupu na čínský trh. 

S cestovní agenturou Tongcheng-Elong máme dvoustrannou dohodu. My jim dáváme k dispozici náš obsah, tedy letenky, ale i dopravní spojení, která dokážeme vyhledat. Platí to i naopak. Přes náš web půjde po celém světě koupit jejich nabídka.

V minulosti jste zmiňoval, že na čínském trhu se chcete rozvíjet daleko víc. Co dalšího chystáte?

Hodláme vytvořit něco jako čínskou verzi Kiwi.com s úplně novým produktem. Nelze tam prodávat stejný nebo podobný produkt, jaký máme pro zbytek světa. Zdejší lidé mají jiné požadavky na uživatelské rozhraní, kvalitu služeb, platební systémy i obsah. Dnes máme v Pekingu jednoho člověka, ale potřebujeme tam vybudovat celý tým.

Podle našich informací v Číně přímo kupujete podíl v některé z dopravních společností za sedm milionů dolarů. Je to pravda?

V Číně aktuálně nevlastníme podíl v žádné společnosti, ale je to v jednání. 

Proč to děláte?

Právě kvůli tomu, že čínskému trhu nerozumíme. Čína se nedá dělat zvenku, musíme tam proniknout jinak. Nelze využít naše dosavadní zkušenosti z evropských a amerických trhů. Potřebujete vyžít místní lidi. Když nejste Číňan, je komunikace s partnery náročnější. I když překonáte jazykovou bariéru, tak nerozumíte významu, protože mentální bariéra je také obrovská. Než bychom ale vybudovali vlastní zázemí, trvalo by to příliš dlouho. Situace na trhu se tak rychle vyvíjí, že si nemůžeme dovolit čekat například rok. Proto jsme spíše naklonění investovat do nákupu podílu ve společnosti, která tam ten tým už má.

Tohle je jediná plánovaná akvizice, nebo jich máte v plánu víc?

Chystáme toho hodně. Tato investice je nejrozpracovanější. Další jsou v takovém stadiu, že to teď ani nestojí za zmínku. Obecně ale zvažujeme dva typy akvizic. První je technologický. Tedy nákupy podílů ve firmách, které mohou výrazně posílit náš tým, například lidským kapitálem nebo technologií. Druhý typ jsou geografické akvizice, to je případ Číny. Jde o trhy, které jsou pro nás složité, je obtížné na ně proniknout. Investujeme proto do firem, které tam už působí, mají vybudovanou distribuční síť a už zavedly prodejce obsahu. Dalšími takovými trhy, kde zvažujeme investice, jsou Indie a Latinská Amerika. 

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete:
  • Kolik peněz má Kiwi připraveno na akvizice?
  • Jak skončily spory kolem prodeje Kiwi?
  • Je už dohoda na stole?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru